/>

Bologna gyönyöre

E-one 2008.12.11. 20:27

A bolognai rendszernek vannak jó oldalai, bár nem tudom, még nem találkoztam velük. Az átszervezgetés közben jó néhány olyan apró részletre nem sikerült odafigyelni, ami először be sem ugrik az embernek, de egy ilyen bevezetése előtt talán illett volna modellezni, hogy ez lesz. Legfrissebb élményként az az apró kellemetlenség jött elő, milyen zavaró is, amikor a tíz még épp nem bolognais végzős mellé beáll ötven, új rendszerben tanuló harmadéves, hogy akkor ők most szeretnének szakdolgozatot írni. Sziasztok.

A nagy helyzet ugyanis az, hogy akik most fejezik be a BA-képzést, azoknak meg kell írniuk egy szakdolgozatnak nevezett, a mi ötödéves szakdogánkhoz képest fele terjedelmű irományt. Aztán nagy részük megreked ezen a szinten, a szerencsés/jobb tanuló kisebbséget meg felveszik MA-re, ahol is két év múlva, 2011 csodálatos tavaszára újra meg kell írniuk ezúttal egy teljes méretű szakdolgozatot. Annyit szeretnék csak halkan megkérdezni, ez így most kinek jó?

A tanároknak például semmiképp, saját témavezetőm most egyszerre tizenhat szakdolgozatot visz, amit, hát hogy is mondjam, elég embert próbáló feladat menedzselni. Nem jó nekünk, ötödéveseknek sem, mert nem szeretjük, ha közelharcot kell vívni a tanárokért, és aki nem annyira szerencsés, mint én, hogy egy tényleg lelkiismeretes témavezetője van, annak nagyon kínos lehet a figyelem hiánya. Arról pedig, hogy a harmadévesek mit szólnak a rendszerhez, legyen elég idéznem egy rövid online monológot egy velem egy szakon lévő, most harmadéves lánytól.

igen, szar
mert 3 év alatt SEMMIT nem tanultunk
ha nem vesznek fel MA-re
megbaszhatom
nem lesz munkám
fizetni meg nem tudok suliért
plusz aki 3. évben megy Erasmusra
nem elég hogy egyszerre végzi az otthoni sulit meg a kintit
de még a szakdogával is foglalkozzon

No comment. Meg egyébként is, harminc oldal, az nem szakdolgozat, az egy erős esszé. Amivel még csak véletlen sem azt akarom mondani, hogy egy harmadéves buta, csak azt, hogy ő sem hobbiból fogja csinálni a következő két évét. Nem sokkal tisztább lenne azokkal, akiket nem vesznek fel MA-re, megíratni a BA után egy félszakdogát (anélkül nem kiadni a diplomát, és a téma összetettsége miatt attól a részlettől itt most tekintsünk el, hogy egy BA/főiskolai diploma értéke egy szépen dizájnolt vécépapírétól legfeljebb a tinta árában tér el)? Akik pedig továbbmennek, azoknak nem most elpazarolni az annyi más értékes dologra használható energiát, és majd két év múlva írni egy igazit? Szerintem de.


A bejegyzés trackback címe:

https://gulyas.blog.hu/api/trackback/id/tr56817822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dragon Z. · http://www.dragonweb.hu 2008.12.12. 18:13:54

Hát, amit leírsz, az intézményenként valósuínűleg változó, éppen ezért én speciel óvakodnék az általánosításoktól. Mifelénk pl. réges-rég volt egy BA-nak majdhogynem megfeleltethető dolgozat, amelyhez témavezető is dukált, így a BA-MA osztás bevezetésekor ez valójában csak követelményi szint szabályozása terén merült fel témaként (és tudok még egy pár hasonló intézetet-intézményt az országban). Valóban furcsa, ha az akkreditáció és eleve a háló kialakításakor nem figyeltek oda a humán erőforrás sajátosságaira, és ezt az oktatói terhelésnél nem vették figyelembe. A furcsa egyébként az egészben az, hogy az akkreditációs figyelem-fegyelem mindenfélére kiterjed - vajon éppen erre miért nem?

Dragon Z. · http://www.dragonweb.hu 2008.12.12. 18:15:23

Az idézetet és az azt követő megjegyzés tekintetében pedig természetesen a no comment tűnik legkézenfekvőbbnek... Most mondjam azt, hogy ez is az intézmény felelőssége? Mondom.

Konegafi (törölt) 2008.12.14. 15:14:51

Minek a sírás? Máshogy kellett volna szavazni már 2002-ben. De a fideszfóbia erősebb volt, ugye. Csak ne a patásorbán ... Hát essék, ez van akkor most.

Egyétek meg a sz.rt, amit főztetek magatoknak (a tisztelt diákoknak még szavazni elmenni is derogált sok helyen, mert ki kell pihenni a pénteki, szombati bulit - akkor szívjatok csak ...). Engem nem érdekel a hallgatók kínja már, mert őket se érdekli az enyém, ergo mióta tavasszal 7 féle tárgyból kellett vinnem heti 22 órát, s volt olyan nap, hogy 10 (igen, tíz) órám volt egyvégtében reggel 8-tól este 6-ig, felőlem (felőlünk, mert másik kollegának, ha szét nem osztjuk, át nem vállaljuk, annyi órája lett volna, hogy hétfőtől péntek estig nem ér a végére :D) úgy sírhattok, ahogy jól esik. Magatok teremtettétek a helyzetet.

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2008.12.14. 15:21:06

heti 22 óra miatt vagy úgy oda? valaki alapból 40-et dolgozik, el tudod te ezt képzelni?

Konegafi (törölt) 2008.12.14. 16:00:14

A 22 óra az kontaktóra. Előadás, egyvégtében. Persze hülye vagy hozzá, honnan tudnád, mi mit jelent.

Konegafi (törölt) 2008.12.14. 16:03:03

Ezek az előadási kötelezettségek, ezen túl kutatsz, pályázatot írsz, zh-t javítasz, egyeztetésre mész, konzultálsz a tárgyakból stb. Az óratartás csak ey dolog, de nektek agyhalott libsiknek csak a kontaktórát száma megy át, és mániákusan csak az óratartást tekintikek munkának, miközben ezerféle más dolog van. Nem baj, jön 2010, jön még rátok a vizeslepedő, fogtok még annak is ürölni, hogy lik van a feneketen ...

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2008.12.14. 16:07:11

nézd, a 40 óra meg csak a hivatalos munkaidő. ezen túl pályázatot írsz, egyeztetésre mész, helyettesítesz, túlórázol. el ne hidd már, hogy csak te dolgozol az országban.

E-one 2008.12.14. 18:18:12

Konegafi. Azon túl, hogy mert mindenki más hülye, van érved, akár itt, akár bármelyik más postnál?

Dragon Z. · http://www.dragonweb.hu 2008.12.15. 09:20:16

Konegafi, ha valóban a rendszerben dolgozik, tudhatná, miért nem áll az, amit leírt... A 40 órás munkahét a felsőoktatásra ugyanúgy érvényes, mint bármely más közszolgálati területre. Amit ő politikai színezettel igyekszik bemázolni, annak természetesen semmi köze a honi politikához, bár lehet, hogy az EU-s integráció és a bolognai folyamat mint olyan kimaradtak a szórásból tájékozódásilag.

A probléma annyi az egészben, hogy az angolszász rendszerben, ahol ezt picit régebben tudják, a kreditet és az óraterheléseket valós terhelési mutatók alapján számolják ki - hallgatói és oktatói oldalon egyaránt. Vagyis egy hallgatónál azt mérik, mennyi munkaórát kell beleölnie egy adott kurzus sikeres abszolválásához, egy oktatónál pedig azt, hogy a 40 munkaórát hogyan lehet leosztani úgy, hogy szakmailag korrekt oktatást tudjon nyújtani, de emellett elvárható legyen a kutatási tevékenység, a bizottságosdi, stb. Nálunk, Magyarországon ott hibádzik a dolog, hogy ennek a rendszernek ezt a metódusát kihagytuk a felépítésnél, nincs - vagy én legalábbis még nem láttam - olyan vizsgálat/tanulmány, amely beirányozná, milyen feladat mekkora munka- és időráfordítással jár. Ennek hiányában kalkulálták az akkreditációknál a krediteket (amelyek tehát az egységnyi munkaidőt és befektetés mérőszámai kellene, hogy legyenek!), és az már az adott intézmény hatásköre illetve előrelátása, hogy ezt a hiányt hogy kezelték: van, ahol figyeltek erre, és nem lesz érezhető probléma a BA és az MA szakdolgozatoknál mondjuk, és van, ahol ez kimaradt a kalkulációból és bizony komoly problémák állnak elő már most is, a bejegyzés tanúsága szerint. Ennyi. Mesélj, hol van ebben bármelyik magyar párt...

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2008.12.15. 11:38:59

meg ugye ugyanez a hallgatói oldalon úgy néz ki, hogy van olyan tárgy, ami 1 meg van olyan, ami 4 kredit, és mondjuk abszolút ugyanannyit kell érte tenni. igazából a második is 1 kredit lett volna (vagy az első is 4, rosszabb esetben), csak úgy jött ki a 15 kredit, ha egyszerűen fogták magukat és mást írtak be.

Mesteri Margarita 2008.12.21. 17:34:19

Corvinus, harmadév (szintén :D): témavezető december 15-ig kérte a szakdoga felét legépelve, kinyomtatva. Megkapta. Visszadobta összefirkálva, azzal a lehetőséggel, hogy természetesen akit érdekel, elmondja, mi a probléma. Érdekelt. Valami tök alap dolognál felcsattantam, hogy itt mi hiányzik, leírtam mindhárom módszertani alapot. De hol a negyedik? Milyen negyedik? Hát itt és itt négy volt felsorolva. Kikeresem, mutatom, hogy három. Nézi, majd: jaaa, hát de itt minek még egy bekezdés, olyan, mintha negyedik is lenne. Kérdezem, hogy el is olvasta? A válasz: ennél alaposabban a bírálók sem fogják elolvasni.
Tudom, nem vagyok sikeres ember + annyi mondandóm lenne erről az egész bologna szószról, hogy letiltana a blog.hu rendszere :D

Szóval még annyit, hogy a posztban felmerülő ötlet (aki nem megy mesterszakra, annak kell csak megírnia a 25-30 (!) oldalas szakdolgozatot, hogy megkapja a bachelor diplomáját) mellett szólna egy olyan érvem is, hogy sok módszertani tárgyat, ami _kell_ egy _jó_ szakdolgozat(ocska) megírásához, csak az 5-6. félévben tartanak meg.