/>

Függöny

E-one 2009.04.14. 11:33

Órákon belül véget ér a Gyurcsány-korszak, nemsokára lehet a jövőbe tekinteni. De előtte még itt az idő egy gyors összegzésre. Mire emlékezhetnek majd a történelemkönyvek Gyurcsány Ferencről?

Mindannyiunk érdekében reméljük, úgy marad meg a jövőnek, mint A Miniszterelnök, Aki Hazudott. Ez azért lenne kimondottan szerencsés, mert a másik verzió az A Miniszterelnök, Akinek A Vezetése Alatt Megindultunk A Totális Csődbe, ami ugyan csak a következő hónapokban fog eldőlni, de jobb lenne nem kipróbálni, milyen.

Az a gazdaságpolitikai valami, ami Magyarországon az elmúlt öt évben történt, a több mint érdekes kategóriába nyugodtan besorolható. Ha majd a közgazdásztanoncok száz év múlva nézegetik a gazdasági mutatóinkat, és eljutnak a 2000 és 2006 közti részhez, minimum felüknek eszébe fog jutni, hogy ez nem sajtóhiba-e. Nem, sajnos nem.

Ebben benne volt három kormány, mindhárom hibás. Gyurcsányénak a megítélése tavalyig lehetett volna felemás. Mert az elején ő is ugyanazon a teljesen hibás úton ment, mint Orbán és Medgyessy, de legalább 2006-tól próbálta átterelni az országot egy normális, hosszú távon is tartható rendszerre. Persze, ez automatikusan jelentette a bukást, de még így is megérte volna – ha képes végigcsinálni.

És az, hogy nem volt képes rá, hogy a tavalyi népszavazás után visszalépett mindentől, amit akart, bársonyos (magyarul nem létező) reformokat hirdetett, tönkretett mindent. Neki is, mert így száz év múlva végképp senki nem fog bátor, reformer államférfiként emlékezni rá, de az országnak is, mert így egy év botrányos semmittevés következett, és csak most, 2009 tavaszán van bármi esély arra, hogy valaki csináljon valamit.

A másik eset, ami miatt írhatnak majd Gyurcsányról az ükunokáim történelemkönyvei, az az őszödi beszéd – remek kis kiegészítő szöveg lesz, amivel majd lazíthatnak a komoly tananyagok közt. Azt nem hinném, hogy különösebben megértenék majd a felháborodást; ha nem az adott pillanat lázában nézi az ember a beszédet, akkor nem történt semmi, csak valaki kimondta, amit úgyis mindenki tud. Minden politikus hazudik, igen, és?

A politika bármely más terén nem történt semmi különös az elmúlt öt évben, vagy legalábbis a gazdasági kérdések elnyomtak minden mást. Néha egy-egy balhé a szlovákokkal, hihetetlen impotens külpolitika, mintha újra az Antall-kormányt láttuk volna, ők nem tudtak ugyanennyire semmit kezdeni a szlovák nacionalizmussal. A parlament létszámát most sem sikerült csökkenteni, amiért egyébként mindkét nagy párt egyformán szégyellheti magát, mert az mégse működik, hogy a két kicsi előremutató, és tárgyalási alapnak mindenképp jó javaslatait meg sem hallgatják, nemhogy még egymással is szóba álljanak véletlenül. És eurónk sem lett, erre sem lehetünk büszkék. Az majd a Bajnai-kormány dolga lesz, hogy az Orbán-kormány bevezethesse.

Összességében tehát felejthető öt év van mögöttünk, ami azért kimondottan rossz, mert az ellenzék elérte azt a bravúrt, hogy még ennél a kormánynál is rosszabb volt – az, hogy öt év alatt konkrétan ne mondjanak semmit, amit pedig néha mégis mondtak, az tragikusabb mélységekbe küldené az országot, mint amit Gyurcsány csinált, nem mindennapi bravúr. Van egy évünk kijönni ebből.

eredetileg megjelent a tiaramagazin.hu-n, klikk ide még ilyesmikért


A bejegyzés trackback címe:

https://gulyas.blog.hu/api/trackback/id/tr471064011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitya Ivanov 2009.04.14. 12:22:19

biztos sokat gondokodtál azon, hogy milyen időtávból tekints vissza. Azért esett a választásod a pár száz évre, mert az6 idő mindent megszépít, és pár száz év múlva egy csomó minden szemétség, ami most történt, már nem fog számítani. Mátyxás király is egy nagy zsarnok volt, aki mindenkit kicvsinált maga körül, egy csomó nőt megkúrt, de mára csak az Igazságost látjuk benne.

Csak sajnos a ma emberének más dolgok számítanak. Én és Te is jövőre is fogsz élni, és 10 év múlva is. Mi most nem fizetünk euróval, mi most látjuk, hogy kiknek azsebébe vándorolnak az EU-s pénzek, és most látjuk, hogy Zuschlag mellett nem ül a vádlottak padján Újhelyi és Mesterházy és még sokan mások. De ami késik nem múlik, remélem.

Pepe83 (törölt) 2009.04.14. 12:35:55

@Mitya Ivanov:

Te komolyan azt gondolod, hogy az ország mostani helyzete, csak és kizárólag a 2002 óta regnáló kormány miatt olyan amilyen. 1998 és 2002 között mindenki patyolat tiszta volt, egy forintot sem tettek zsebre?
Szerinted a mostani ellenzék mindent az ország érdekeinek rendelt alá nem pedig a saját hatalmi törekvéseinek?

Már megint feketén-fehéren nézzük a dolgokat.

E-one 2009.04.14. 12:45:29

@Mitya Ivanov: Valóban igazad van, más dolog történelmi perspektívából nézni, és más megélni. De utóbbiról annyit írtam már az elmúlt években, hogy most mindenképp így akartam. Ez a korszak is lesz történelem valamikor - engem most az a szemszög érdekelt. Ha kíváncsi vagy rá, miket gondolok a mai ember szemével, olvass el mindent, amit írtam eddig, találsz bőven anyagot:)

Mitya Ivanov 2009.04.14. 13:11:39

@Pepe83: nem gondolom komolyan, de mivel most erről van szó, ezért azt írtam, amit irtam.
nagyon nem birom azokat, akik azt keresik, hogy mit lehet direkt félreérteni, aztán abba belekapaszkodni

Mitya Ivanov 2009.04.14. 13:15:37

@E-one: én már nagyon régóta olvaslak, a media.blogter.hu legeslegelejétől, ugyhogy tudom mit hogyan miért, és miért nem. Éppen ezért nem mondom hogy MSZP-s vagy:). A bevallottan liberális észosztó bloggerek között még te vagy a legnormálisabb, bár azon az alapvetéseden, hogy 3 kormány egyformán (1/3-1/3-1/3) sáros a mostani helyzetben, túl kéne lépned

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.04.14. 19:13:25

Sajnos az írás minden szavával egyet tudok érteni :-(

MirwaisJanan · http://mindenaminem.blog.hu/ 2009.04.14. 19:29:32

a két kispárt javaslata tényleg elfogadható, a mi szempontunkból. De ne felejtsük el, hogy ezek elképesztően populista megnyilvánulások voltak (az ilyen közjogi megoldásokat érdekes módon, mindig ide sorolják, pedig többségük egyáltalán nem az). Vagyis persze lehet ilyen kérni a nagyoktól, de

1. pontosan tudták (előre), hogy úgysem lesz belőle semmi, így lehetett vele "kampányolni"

2. ha mégis lett volna valami, azzal csak saját magukkal szúrtak volna ki, ma biztos, hogy nem lenne szdsz és mdf a parlamentben. (mint, ahogy mdf nincs is)

3. Az ilyen kis pártoknak úgy tűnik már csak a populizmus maradt, és ez talán így is van rendjén.

4. A gond ott van, hogy a nagyoknak is...

lanyi 2009.04.14. 19:51:50

@E-one:

Már megint azok a csúsztatások, összemosások:))

Légyszives olvass már vissza 2000 és 2002 közötti gazdasági elemzéseket.

Azokat hasonlítsd össze a csatlakozni szándékozó majd csatlakozó országok akkori adataival.( pl. Lengyelország, Szlovénia, Szlovákia, Csehország stb.)

Ne kezdj Bokroscsomagozni...:)Csak csodálkozz el.:)

Gondolkozz el például azon, hogy nem lett volna jobb ha a nagy állami beruházásokat ( autópálya stb.)magyar cégekkel végeztetjuk.( még úniósok sem voltunk )
Gondolkozz el azon is, hogy a magyar kis és középvállalkozások további támogatása helyes lett volna.

Gondolkozz...

Más:

Na most van itten ez az újfajta mszp-s kormány a bajnais.
Hú ez most nagyon jó lesz...
Lesz az a kispéter valami társadalmi kapcsolatokért felelős miniszter...
Ez most nagyon jó lesz például...
Én elgondolkoztam...
Mennyibe kerül egy minisztérium és a háttér intézményei fenntartása évente?
Micsinál egy ilyen miniszter bácsi reggeltől estig a válságba?
Ez már szakértőség eza társadalmi kapcsolatos miniszterség?
Nem csak cselesek ezek és pozíciókat osztogattak?( ezt rögtön elvetettem:)
Miért csak rajtam akarnak ezek spórolni?( rajtatok is:)

Tudod mit mondok...
Ha megalakul a Fidesz kormány,és ilyen minisztériumok lesznek ( nem számolják fel őket )akkor azt mondom.

Ez a Fideszes banda menjen a picsába!

Ezért most azt mondom ez az mszp-s banda menjen az anyja picsájába!:)

Légyszi ne tilts ki...:))

Pepe83 (törölt) 2009.04.14. 20:15:21

@lanyi:

Egy kérdés:

Szerinted a Fidesz milyen gazdaságpolitikát folytat 2010 után? Csak nagyvonalakban: adót csökkent, további megszorítások várhatók?

Nem kötözködni szeretnék, csak kíváncsi vagyok:)))

lanyi 2009.04.14. 20:56:12

@Pepe83:

Nem látok a jövőbe, de abban nem kételkedek, hogy azon kívül, hogy a költségvetést egyensúlyban tartja, gazdaságélénkítő intézkedéseket is hoz.

Jó ötletnek tartanám:

Magánnyugdíjpénztárakból visszatérés szorgalmazása.( sok sok milliárd forint van ott )
Állami beruházások felülvizsgálata ( nehéz dolog jogilag )
Alapítványok állami támogatásának teljes megszüntetése.
Régiósítás ( na ez lenne a legnehezebb szerintem :))
Önkormányzati rendszer felülvizsgálata.
( ez se lenne pite:))
Magyar kis és középvállalkozások élénkítése.
Gazdaságvédelmi intézkedések bevezetése.

De ezek nem rajtam múlik:)

Abban azért teljesen biztos vagyok, hogy ezt a társadalmi kapcsolatos szarságot felszámolják:)

Mitya Ivanov 2009.04.14. 21:52:47

@lanyi: kösz
ugyanezeket írtam volna majdnem. csak régiósítás helyett regionalizációt+a gazdaságvédelmi intézkedések pedig az EU miatt problémásak.
Ja és ne feljetsük ki a gyermekvállalás ösztönzését, és a vagyonui tipusú adok szélesítését sem

Pepe83 (törölt) 2009.04.14. 23:01:51

@Mitya Ivanov:

Mit értesz vagyoni típusú adók szélesítése alatt?
Ne felejtsük el, hogy a magyarországi adóbevételek több mint 80 százalékát a lakosság 10 százaléka "dobja össze".
Elvileg ésszerűnek tűnhet azokról lehúzni még egy kis bőrt, akiről lehet, de ezzel pont az érnénk el, hogy még több ember próbálna kibújni az adófizetés alól.

@lanyi:

Nem célokra gondoltam, hanem intézkedésekre. Pl. x százalék ÁFA csökkentés, de cserébe 13. havi nyugdíj elvétele.
Ez most nem jövendölés, csak kíváncsi vagyok, hogy te miként javítanád a helyzetet.

lanyi 2009.04.14. 23:24:03

@Mitya Ivanov:

Úgylátom egyre gondoltunk:)

A gyerekvállalás ösztönzését és a vagyontípusú adók szélesítését tényleg kifelejtettem:)
Bár inkább én azt mondanám, hogy a tőkejövedelmek adózására helyeznék nagyobb súlyt.
Ebben egyébként rosszul is állunk...

lanyi 2009.04.14. 23:41:51

@Pepe83:

Ez mszp-s duma:)

Ilyen nincs hogy áfát emelek és abból fizetek 13 havi nyugdíjat!
Irányok vannak prioritások értékek.

Azt értsd már meg, hogy ezektől a bejelentett intézkedésektől nem lesz jobb a gazdaság helyzete, csak a költségvetés kerül átmeneti egyensúlyba.
Ezért hazugság a bokroscsomagos duma, az is csak egyensúlyt teremtett az akkori mszp-s kormány lyukas költségvetésében.

Például a kiszámíthatóság a fontos amit most elvettek.
Nem szabadna semmit elvenni amit már egyszer kapnak az emberek, mert nem lehet tervezni, jövöt építeni.

Tudod mi a szomorú?
Megválasztották ezt a szerencsétlent a háttérben meghúzódó "elvtársak", de eddig szerinted mi történt?
Közgazdászokkal tanácskozott bajnai a teendőkről?
Lószart...
Az " elvtársakkal" a helyeket osztogatták, hogy nehogy valaki kimaradjon az okosságból:)
Lásd:társadalmilagkapcsolatos miniszter kispéter
Beszarok, arra kurva kíváncsi vagyok hogy ez mit fog csinálni:))

Megjegyzem azért neveztem ezeket "elvtársaknak" mert azoknak akik elinternálják a nacionálét azoknak jár ez a megszólítás:)

E-one 2009.04.15. 00:27:02

De gazdaságélénkítés? Honnan? Miből? Nincs rá mód! majd jövőre ilyenkor lesz, ha minden normálisan alakul addig. Hogy élénkítsük a gazdaságot, ha egyszer a külföld nem vesz tőlünk semmit, mert ők is épp csak megélnek valahogy? Ásassunk állami szervezésben gödröket és temettessük be? Kösz az ilyen alternatívákat...

E-one 2009.04.15. 00:31:53

@Mitya Ivanov: De, 1/3-1/3-1/3. Én képes vagyok belátni saját költségeim tervezésénél azt az alapvetést, hogy nem költök többet, mint amennyit kapok, és elvárom az én pénzemmel gazdálkodó államtól is ugyanezt.

Mitya Ivanov 2009.04.15. 07:38:53

@E-one: én sem verem magam adósságba, ez alap. az államnak is az kéne, hogy legyen. Mellesleg nem hazudom azt magamnak, és a családomnak, hogy 500 000 bruttó a fizetésem, lehet költekezni, miközben 200 000 bruttó. Na emiatt nem 3x33% a felelősség a kormányok között.

lanyi 2009.04.15. 08:59:57

@E-one:

Kezded kapisgálni...

Ez "ásassunk gödröket" nem is olyan hülyeség ám.:)

Namost a valóságban az ásassunk gödröket az állami beruházások megfelelője.

Kb. századszor mondom, a világon nincs és nem volt mégegy olyan áporodott idióta kormány, mint az mszp-é aki ezeket az állami beruházásokat külföldi cégeknek adta volna.

Érdekes lennne kiszámolni, a gazdasági növekedést azokkal...

E-one 2009.04.15. 11:07:30

@Mitya Ivanov: Első két mondatodban igazad van, de a következtetésben szerintem nem. Ugyanis a Fidesz is többet költött, mint amennyit beszedett. Más kérdés, hgy akkoriban még tényleg volt mit elkölteni, és nem jövök újra azzal, miből, mert azt nem szeretitek:) Az, ami akkor elment, tökéletes tartalék lehetett volna, ha korábban üt be valami tőlünk teljesen független, nálunk sokkal nagyobb szintről jövő válság. (Nézd meg Bulgáriát. Az egész Balkánon őket üti meg a világgazdasági válság a legkevésbé, de talán még néhány közép-európai országnál is könnyebben átvészelik. Egyszerűen azért, mert korábban kötelezővé tették a maguk számára, hogy a költségvetés minden egyes évben szufficites legyen. Szerintem óriási ötlet, és az egyetlen dolog, ami abban az országban normálisan működik.) És nyilván nem a 2008-2009-es válságról beszélek, ahhoz ennek semmi köze, csak arról, hogy nem lehetett tudni, egy ilyen nem üt-e be mondjuk 2001-ben.
Szóval én igenis hibának tartom azt is, ha megfelelő tartalékok birtokában kidolgozzák a tervet, hogy fogják felélni a tartalékokat az utolsó fillérig, és még azután is folytatni a folyamatot.
süti beállítások módosítása