Kampány, 2009 - Hogy ne legyünk kreatívak?
2009.05.20. 11:47
Demokráciánk legigénytelenebb kampányának lehetünk szemtanúi 2009 tavaszán. Ez nem a legnagyobb pozitívum, ha az igényességet keresi az ember a politikában, de mégiscsak lehetőség, meg kell becsülni. Nézelődjünk!
A nagy esélyes Fidesz kormányellenes szavazatokra játszása teljesen érthető, nekik most nem az a legjobb, ha kész programot hirdetnek. És semmiképpen nem egy kampánystáb feladata ez. A semmit sem mondás egy ilyen helyzetben teljes mértékben érthető, de ettől függetlenül bűnronda stratégia. Ilyen is van, bárki odaképzeli magát kampányfőnöknek, el kell ismerni, hogy mást nem lehet csinálni. Viszont nem kéne, hogy a mondanivaló minimalizmusa kötelező érvénnyel jelentse a megjelenítés minimalizmusát is.
A komplett Fidesz-kampány újdonságértéke egész pontosan nulla. Előbb az A/001-es kommunikációs sablonjuk, „A kormány azonnal mondjon le!” rövidített verziója, amihez rendkívüli ötletességgel és minden bizonnyal hosszas stratégiaalkotó folyamat után hozzáillesztették az A/002-es, „Az egész ország velünk van” sablont, ami annyit jelent, hogy minden társadalmi és korcsoportból jövő embert bele kell sűríteni egy plakátba. Végül a jól megszokott módon előszedtek pár külföldi szlogent és lefordították magyarra. A 2002-es Black and Decker-féle „A jövő elkezdődött” után az „Igen, Magyarország képes a változásra” legalább már két Obama-szövegből lett összerakva. Ez persze, eredmény szempontjából nem feltétlenül baj, az utóbbi tíz évben egy saját kampányötletük volt, a 2006-os depressziókampány, buktak is vele.
A kreativitás az MSZP-nél sem aratott, az ő kampányuk egyszerűen vállalhatatlan. A negyven éve még elfogadható betűtípust nem tudom, miért találták ki – a célcsoportjuk fiatalkorában ez még tényleg gyakran használt volt, de nevetséges feltételezni egy idősebb emberről, hogy nem tűnt fel neki a fiatalkora óta eltelt pár évtized. Ami pedig az üzenetet illeti, az semmi összefüggésben nincs semmivel, amit a párt mondhatna, bár kicsit belegondolva: tulajdonképpen mivel kampányolhatna az MSZP?
Az SZDSZ kockáztat, és megpróbál a náciellenesség hullámán bejutni az EP-be. Most éppen azt sem tudjuk, egyáltalán van-e ilyen hullám. A megvalósítás közepes, a nagy kérdés az lesz, sikerül-e mobilizálni a most elképesztő arányban passzív liberálisokat (ha igen, akkor és csak akkor meglesz az 5 százalék), illetve hogy érdemes volt-e kihegyezni a kampányt a harmadik helyért folyó látványos küzdelemre, amikor nem nagy az esély a sikerre.
Az MDF a biztos semmivel próbálkozik. Kampányuknak egy érdekes eleme van: ha valaki meg tudja magyarázni, mit jelképez Habsburg György mellett egy csomó ember, aki megfogja a saját kezét, az megérdemel egy piros pontot. Ami a parlamenten kívülieket illeti: nem nagy extra a Jobbik kampánya sem, ők az időzítésben és az aktivitásban nagyon jók, de közben Morvairól képtelenek voltak egyetlen előnyös képet készíteni. Majd legközelebb, sajnos lesz idejük próbálkozni. Az LMP/HP csapata lelkes amatőrökből áll, pár olyan plakátot készítettek, amit bárki meg tud szerkeszteni és kinyomtatni otthon. Az MCF és a Munkáspárt pedig még csak ennyit sem csinált. Milyen szomorú lehet most MCF-es vagy munkáspárti kampánystábnak lenni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.05.20. 14:03:43
"a nagy kérdés az lesz, sikerül-e mobilizálni a most elképesztő arányban passzív liberálisokat..."
Az szdsz plakátjai teljesen nyíltan sztereotip gondolkodásra, az ellenoldal gyűlöletére biztatnak. Akit ez győz meg az szdsz melletti szavazásra, az minden, csak nem liberális.
Az mszp legújabb plakátját láttad? Az is üt...
Koromsötét háttér, rajta egy elgondolkodó nőci, szöveg: "Nem szavazok a jobboldalra, mert szövetkezett az szélsőjobbal."
Sarokban kis betűvel: Újult erővel! MSZP
Riogatás, nácizás:100% érdemi mondanivaló: 0%.
Senderos 2009.05.20. 19:47:16
nem értem a mondanivalót. most direkt játszanak erre az egybeesésre vagy csak véletlen?
amiről szó van