/>

Mindig is szívesen töltögettem ki a politikai preferenciákat felrajzoló elemzéseket. Ezekben az a nagy veszély, hogy ha valamelyik jól és összeszedetten néz ki, olyan oldalnak, amival tényleg foglalkoztak, az ember könnyen elhiszi, hogy a tartalmi része is ugyanolyan korrekt, mint a kinézete. Most éppen az EP-választás előtt egy olyat sikerült elkészíteni, ami az összes EU-ország pártjaihoz képest megmutatja, hol is helyezkedik el a gyanútlan felhasználó. Az EU profilerrel valóban vigyázni kell, első ránézésre ugyanis nagyon jónak tűnik. Sőt, még a kérdések is pontosak, jól érzékelhető, hova akarnak vinni. Aztán olyan eredmények jönnek ki, mint például

Innen tehát megtudhatjuk, hogy Magyarországon jobboldali párt egész konkrétan nincs. Az, hogy a Fideszt nem jobboldalra tette, annyira nem is meglepő, a nemzeti retorikájukat ellensúlyozza annyira a gazdasági baloldaliság, hogy az visszateszi őket középre. Az, hogy a Jobbik ugyan mitől számít centrumban lévőnek, annál érdekesebb kérdés, ezt valószínűleg ők sem igazán értenék. Látszik az is, hogy az SZDSZ baloldalibb az MSZP-nél, illetve hogy tulajdonképp egy olyan párt van, ami valóban keményen balosnak mondhatja magát, és ez az LMP.

A másik tengelyt megnézve kiderül, hogy a parlamenti pártjaink közül legkevésbé az MSZP elkötelezett az integráció iránt - a Fidesz náluk sokkal jobban támogatja az EU-t! -, legradikálisabban pedig az MDF uniópárti. Hogy mi döntött az ő javukra, mitől lettek az SZDSZ-nél is EU-barátibbak, nyilván arra is rá lehetne jönni a kérdések végignyálazásával, de ennél érdekesebb a nemzetközi összevetés.

Kiderül például, hogy a Jobbik jobban utálja a nemzetköziesedést, mint a Sinn Féin. Az újabban elhíresült svéd Kalóz Párt a legkeményebb kommunista szerveződésekkel majdnem pontosan egy vonalban áll a szélsőbal legszélén. A minden tekintetben a leginkább középen lévő párt a luxemburgi Alternatív Demokrata Reformpárt, ezt rájuk bízom, nem igazán vagyok otthon a luxemburgi közélet mindennapjaiban, de a második legközelebb az origóhoz a bolgár Ataka áll, amit van szerencsém közelebbről ismerni, és hát annyira középpárt, hogy hozzájuk képest Vona Gábor kriptokommunista.

Első ránézésre ennyi is elég. Azért egy dolog érdekelne nem a pártokkal, hanem személyes preferenciáimmal kapcsolatban. Igyekeztem a legőszintébben választ adnom minden kérdésre, szerintem a valóságnak nagyjából megfelelő helyre tett is be. Akkor miért van az, hogy az összes európai párt közül a Litván Parasztok Népi Unió áll hozzám a legközelebb?


A bejegyzés trackback címe:

https://gulyas.blog.hu/api/trackback/id/tr881100567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

idosb · http://valodi.blog.hu 2009.05.03. 17:59:10

A vasúttal kapcsolatban, a másik aspektus, nem egy kapkodó nép a magyar ha utazik.Ami a legközelebb álló pártra célzás, a bejegyzés elolvasása után csatlakozom.

Mitya Ivanov 2009.05.03. 20:21:42

őőő
E-one látnod kéne az én eredményemet, nem is tudom miért vitatkozol velem fontos kérdésekben:)

E-one 2009.05.03. 20:30:16

@Mitya Ivanov: Te is beléphetnél a Litván Parasztok Népi Uniójába? Ahányan lehetnek, beszervezünk még pár embert, és átvesszük az irányítást.

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.05.03. 20:32:34

A jobbik annyira eu-ellenes, hogy képviselőket akar küldeni az eu.parlamentbe... Majd belülről bomlaszt Morvai, havi egy milla + zsebpénzért. :-)

Mitya Ivanov 2009.05.03. 20:37:50

@E-one: én a spanyol convergencia i unio párthoz állok közel, a magyarok közül pedig az szdsz-hez leginkább. Mondjuk lehet ebben valami, mert az SZDSZ egykori liberális kérdőívét kitöltve nagy %-ban lettem liberális. Ennek ellenére nem tudom minek kellene történnie ahhoz, hogy rájuk szavazzak bármikor is.

E-one 2009.05.03. 20:40:25

@Mitya Ivanov: Hát akkor majdnem ugyanott vagyunk, nagyon picit balosabb vagy nálam...jó vicc.

PerverzBabi · http://perverzbabi.blog.hu/ 2009.05.03. 20:44:36

MSzP és Scottish National Party.. lol mindkettőre

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2009.05.03. 20:48:45

@dark future:

Miért, Nigel Farage is ott ül (és marha jókat beszól időnként Kovácsnak, de Gyurcsány is kapott már pár jelzőt anno).

AZ EU ellenesség, más néven EU szkepticizmus nem arról szól, hogy akkor itt és most zárják be ezt az egészet. Ha történelmi analógiát keresünk, akkor talán az USA államainak 150 évvel ezelőtti konföderáció vagy unió jellegű szembenállásához hasonlíthatóak az EU szkeptikus vs. Lisszaboni szerződéspárti viszonyok (fenti ábrán a függőleges mérték)). Elég sánta-suta hasonlat, tudom - valaki tud jobbat?

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2009.05.03. 20:51:37

Pár Farage videó:

www.youtube.com/watch?v=KMZbs6zu5PU

Azt hiszem ebben van a Kovácsos utalás ("aparachnik of dictator Kádár"):

www.youtube.com/watch?v=YWSYMpuCFaQ

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2009.05.03. 20:57:34

Ez is jó, az euró 10. születésnapján mondott beszéde:

www.youtube.com/watch?v=5DlVFKBwbuU

serwer 2009.05.03. 21:00:02

Kihúzták a talajt a lábam alól, iszok még egy sört...

serwer 2009.05.03. 21:01:49

Egyébként Hollandiában mikor kell szavazni?

hengerfejtömítés 2009.05.03. 21:07:39

Remekül összeszedett oldalt találtál, és bármilyen meglepőek is az eredmények egyeseknek, szerintem igenis megfelelnek a valóságnak. Minden válasznál megnézheted a pártok hivatalos programjának a kérdésre vonatkozó kivonatát, ami hihetetlen mennyiségű munkát feltételez a készítők részéről.
Ezzel ugyan szépen felülírja a pártokról a közvéleményben kialakult képet, de nincs ezzel semmi gond, ha valaki komolyan érdeklődik a politika iránt akkor nem okozhat neki különösebb meglepetést az eredmény.

E-one 2009.05.03. 21:12:19

@hengerfejtömítés: Bocs, de elég komolyan érdeklődöm a politika iránt, mégis elég komoly meglepetést okozott az eredmény:)Attól, hogy bőségesen alá van támasztva, még lazán lehet hibás.
Arról pedig nem érdemes elfeledkezni, hogy nagyon más az, amit a pártok mondanak és az, amit csinálnak. Mert azt azért ugye elismered, hogy ha egy tesztben az MDF-et, a Fideszt és a Jobbikot csak az EU-hoz való viszony különbözteti meg egymástól, akkor ott valami nincs rendben?

serwer 2009.05.03. 21:17:23

@hengerfejtömítés:
Ezzel azért vitatkoznék. Itt nem számokat hasonlítanak egymáshoz a készítők, hanem programokat.Ezt semmilyen szoftver nem tudja megoldani helyettük.
Itt lehet a probléma, hogy miért lepődünk meg néhányan.

E-one 2009.05.03. 21:21:33

@serwer: Azért lehet ezt jól számszerűsíteni, de hát itt nem egészen sikerült...

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.05.03. 21:49:28

@cserepj:

"AZ EU ellenesség, más néven EU szkepticizmus nem arról szól, hogy akkor itt és most zárják be ezt az egészet."

Pedig szólhatna arról is... Ennyi országgal, sőt ami még rosszabb, ennyi ellenérdekelt, különböző fejlettségű és lehetőségű országgal, ilyen bürokratikus, teszetosza, képmutató, áldemokratikus módon csak a jelenlegi lomha, impotens, pazarló és igen alacsony hatékonyságú formájában működhet. Amíg csak a tizenkettek voltak, addig ért valamit, aztán abban a körben amikor bennünket is bevettek, megindult az Unió lefelé a lejtőn, elvesztette elitklub jellegét. A második pofont meg akkor kapta, amikor bevezették az Eurót.

Én szétbombáznám az egészet (max. a működőképes részét, pl. a vámuniót tartanám meg), és regionális érdekszövetségeket hoznék inkább létre, sokkal homogénebb összeállításban és sokkal lazább szövetségként, emellett különböző területeken ad-hoc társulásokat.

Amíg kísért a múlt és a történelem, amíg ennyire eltérő kultúrájú népek élnek egy viszonylag kis helyen, amíg különbözőek lesznek nyelvek, eltérőek a földrajzi adottságok és a gazdasági lehetőségek, addig az egységes Európa szerintem csak álom lesz.

zRg 2009.05.03. 21:49:59

@E-one: szerintem meg az általad példának hozott három pártot ezekben a lényeges kérdésekben csak ez különbözteti meg egymástól. persze lehetnek számunkra fontos kérdések, amik itt nem szerepelnek, és amik alapján végül a döntéseinket meghozzuk. ha szerinted a programjuk egy dolog, meg amit csinálnak egy másik, akkor szögezzük le, hogy mindegyik hazudik a programjával és a kampányaival, és nem ezek alapján kell választani. de erre nehéz lenne egy ilyen alkalmazást írni.

én meg jó távol kerültem minden magyar párttól, de a jobbik és az mdf kivételével mindegyik megkarcolja a "körömet". most legalább már tudom, miért küldeném el legszívesebben mindet a pi**ába.
viszont telibe(!) találtam a Liberalna demokratia Slovenie nevű pártot. Lehet, hogy költözöm ;-)

Féldecis Rezsim · http://tisztaudvar.blog.hu 2009.05.03. 22:32:52

Persze,az ám a nagy kérdés,hogy melyik pártról miféle nézetrendszeri attitűdöket plántáltak a progiba.
Mert ha csak annyi,hogy a Jobbik EU-ellenes,az babafika.

Mert -ahogy itt valaki szellemesen megjegyzé- valóban nekik az EU=bróáf,de mégis bemasíroztatnak oda legalább egy embert.Minek?Utálkozni?
:-))

vasziljevics 2009.05.03. 22:42:47

Észt Szociáldemokrata Párt forever! :) egy nagy marhaság ez az egész... de nem baj, valaki(k)nek a cége(i) biztos jót kerestek a létrehozásán :)

okostojgli (törölt) 2009.05.03. 22:45:10

@E-one: "ha egy tesztben az MDF-et, a Fideszt és a Jobbikot csak az EU-hoz való viszony különbözteti meg egymástól, akkor ott valami nincs rendben?"

Szerintem félreérted a grafikont, a vízszintes tengely a társadalmi-gazdasági feliratot viseli. Kérdés persze, én nem értek hozzá, hogy miként lehet mondjuk a privatizált egészségügyről meg a vallás állami szerepéről valakinek a véleményét közös nevezőre hozni. Igazából ez a felmérés az EU elfogadottságát méri, nem pedig a liberális-konzervatív illetve a jobbos-balos értékrendet. (Amire igazán kíváncsi vagy azt a Progresszívék mérték nemrég: www.politikaiterkep.hu/ )

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.05.03. 22:46:22


Kitöltöttem az izébigyót, kb. annyi értelme van, mint a női magazinok tesztjeinek. A kérdések egy része magyar szemmel nem is igazán értelmezhető (jöjjön-e szaképzett munkaerő, amikor jelenleg inkább elmegy innen még a hazai is...) , vagy legalábbis a válaszból más következtetést lehet levonni, mint összeurópai viszonylatban.

Itt van pl. az egészségügy privatizációja. Ha (teszem azt) Németországban élnék, akkor azt mondanám, hogy persze, privatizálni kell. Itthon, a hazai viszonyokat ismerve azt mondom, hogy akkor még azt is szétlopnák, amink van... Segélyügyekben is hmm.. elég speciális helyzetben van az országunk.

Érdekes kérdés a népszavazás is, lehetne belőle több, de annak ismeretében, hogy mennyibe kerül, mekkora hatásfokkal működik, és legfőképp miről szól (még véletlenül sem a konkrét kérdésről), akkor tök fölösleges.

Magyarországon elég nehéz európai fejjel gondolkodni...

E-one 2009.05.03. 22:47:15

@okostojgli: Persze, ezt értem, általában pont ezt a két részt szokták különválasztani a két tengelyen, az úgy működik. De ha nem lehet egybepasszítani, akkor minek próbálkozni ezzel?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.03. 22:51:53

Nincs ebben semmi hiba, a hazai jobbos pártok sem akarnak mást, mint a balosak: jó sok szavazót. A magyar szavazók meg ugye jórészt visszasírják a szocializmus "vívmányait", amik rendre balos értékek: gondoskodó állam, létbiztonság, szociális biztonság stb.
Így aztán a legtöbb párt beépített a programjába ezt-azt ezek közül, így vannak balos elhajlások. Eközben vannak jobbos értékek is, amik így kiegyenlítik egymást, ezért vannak kb. középtávon...

Féldecis Rezsim · http://tisztaudvar.blog.hu 2009.05.03. 22:52:37

Hogy valahonnan magyarított a kérdéssor,az nekem onnan derült ki,hogy Magyarország nem az alfabetikus sorban van,hanem a "Hungary" helyén...

Devonrex 2009.05.03. 22:58:42

Sziasztok,
részben én követtem el a magyar pártok álláspontjának kódolását. És igen, elég közel esnek egymáshoz. Ez annyiban azért nem meglepő, hogy ugyannak a magyar társadalomnak próbálnak tetszeni, és hát a magyar társadalom igazán nem vádolható azzal, hogy a gazdasági jobboldalt képviselné.
Társadalmi (kulturális) szempontból persze már más a helyzet, és ilyen szempontból a pártok is megosztottabbak. Emiatt nem szerencsés a társadalmi (kulturális) és gazdasági tengely összevonása, de hát jelen esetben az EU integrációs álláspont önálló tengelyt követelt...

Féldecis Rezsim · http://tisztaudvar.blog.hu 2009.05.03. 23:04:32

@Devonrex: no igen,ha a pártok programjaiból vonunk le következtetéseket,akkor eljuthatunk oda,hogy pl.a Munkáspárt az MSZP-hez áll közel.
Míg ha a pártok kommunikációját,"viselkedését" figyeljük,akkor meg kiderül,hogy a Munkáspárthoz közelebb áll a Miép,mint az MSZP...

E-one 2009.05.03. 23:07:24

@Devonrex: Jé, szia:)
Odáig persze értem, hogy a két tengelyt összevonni érdekesen értelmezhető eredményeket ad, de hogy a Fidesz jobban elkötelezze magát az integráció iránt, mint a szocik?
Amúgy nem hiszem, hogy a hibát a pártok pozicionálásánál követtétek volna el, főleg a külföldi példákat látva itt valahol a súlyozással lehetnek a hibák. Nem?

Devonrex 2009.05.03. 23:19:15

@Féldecis Rezsim: Persze, igazad van, nehéz ám olyan objektív módszert találni, ami alapján besorolható (kis túlzással) az összes európai párt. Általában divatban van Európában, hogy az attitűd megjelnik szakpolitikai elképzelésekben is, nálunk ez valóban kevésbé jellemző, de emiatt nem hagytak ki minket.

Devonrex 2009.05.03. 23:30:43

Abban hogy jó dolog az EU, meg jobb nekünk bent mind a ketten maximálisan egyetértenek. Közös védelempolitikát támogat jobban a Fidesz, meg a mihamarabbi euró bevezetést.
De persze, ez is támadható, mert ha mélyebbre ásunk, más jöhet ki.
Mindenesetre más kutatások is azt mutatják, hogy a magyar politikai elit (és ebbe most a parlamenten kívül pártok vezetőit nem értem bele) nagyon erősen integráció párti.
Súlyozás: hát igen, ez sem egyszerű, azt hogy kinek melyik kérdés mennyire fontos próbálja figyelembe venni a program, de az biztos, hogy nem tökéletes.

BLovi 2009.05.04. 00:28:32

Ezt az LMP-t ne tekintsük már pártnak könyörgöm...komolytalan. A honlapjukon nézzétek meg kik alkotják a pártot.

Idézek az egyik vezetőjük önéletrajzából:

"...Úgy láttam, egyetemre kellene járni, felvételiztem a KLTE magyar-francia szakára, gondoltam hátha, és mégis fölvettek. Aztán katonának vittek. Most nem részletezem, legyen elég annyi, hogy leírhatatlanul **** volt. 1983-ban megkaptam a diplomámat, majd tanítottam több helyen. Nősülésből kifolyólag Miskolcra kerültem, tanítottam, ismét katonának vittek (még ****abb volt), dolgoztam a múzeumban irodalomtörténészként. Kritikákat, recenziókat írtam, politizáltam. A nyolcvanas évek vége felé alapítottam MDF-et, egy kicsit SZDSZ-t is, meg FIDESZT is, lapot szerkesztettem, helyi ellenzéki kerekasztal megbeszéléseket vezettem, sürögtem-forogtam. 1990-ben országgyűlési képviselőnek választottak, elváltam, megnősültem, Kistokajba költöztem, meg Budapestre..."


Ezt az infantilis stílust most poénnak szánja? Egy önéletrajzba nem úgy kell fogalmazni, mint kocsmában haverok között...de ha ezt magyarázni kell neki, akkor hagyjuk is...Én elhiszem, hogy néhány amatőr jószándékú ember benne van, de ennél kicsit több komolyság kellene és ne 27 éves főiskolai hallgatók legyenek a pártvezetésben.

Kopiás Attila Steve 2009.05.04. 01:25:29

Szerintem jobban megéri a "pókhálót" nézni, ami hét különböző paraméter alapján rajzol ki egy amorf alakzatot ("Az Önhöz legközelebb álló párt elemzése" néven található meg). Ott ugyanis a hét fő paraméter szerint látható ki mit mennyire súlyoz, nem kell az összes paramétert egybeszuszakolni egy számba (merthogy a másikat az eu-viszony stoppolja).
Én a koordinátarendszerben mondjuk messzebb kerültem az összes fenti párttól, mint ők vannak egymástól, kivéve a Jobbikot persze, ez az EU párti/ellenes ugyanis borzasztóan torzítja a képet, nagyon túl lett súlyozva. A pókhálóban viszont már lett olyan párt, ami közel állt hozzám, pedig a saját választásom még fent sincs.

TREX · http://polarmacko.blog.hu 2009.05.04. 01:26:54

Érdemes játszani a jobb oldali kapcsolókkal, illetve egyszerre csak egyet bekapcsolva tartani (a "külpolitika", az "európai integráció" és az "országspecifikus"-ság mellett, mert ez a három ugye a függőleges csík)! Vannak itt finomságok. Rögtön az első: ha csak a "jólét, család, egészségügy"-et nézzük, akkor a jobbik legszélsőbal, a fidesz és az lmp szélsőbal, az szdsz pedig szélsőjobb. Muhaha.

Kopiás Attila Steve 2009.05.04. 01:29:12

@Devonrex: Megkérdezhetem, mi alapján kerültek be pártok a rendszerbe? Találtam benne olyat is, aminek nem is értettem a rövidítését annyira ismeretlen, más olyat pedig ami biztosan indul a választásokon, nem.

Kopiás Attila Steve 2009.05.04. 01:43:06

Még az jutott eszembe, ahogy nézegetem az eredményeket, hogy valószínűleg bezavar, hogy vannak olyan kérdések, amelyekkel maximálisan egyetértve egy tengelyen nem a maximális, hanem a közepes értéket kéne felvenned, miközben valszeg a program nem így számol.
Pl van a kérdés, hogy a jól képzett bevándorlók jöhessenek-e. Itt ugye a maximálisan zárt álláspont, hogy mindenki jöhessen, ez nem elsősorban gazdasági, hanem emberi jogi kérdés. Namost ha valaki így gondolja, akkor mit nyomjon? Nem nyomhat Teljes mértékben egyetértek-et, hiszen nem ért egyet teljes mértékben, szóval nyom egy inkább egyetértet. Amivel kialakul az a fura helyzet, hogy ha valaki magasról tesz az emberi jogi szempontokra és csak azt támogatja, hogy jól képzett bevándorlók jöjjenek, az sokkal bevándorláspártibbként jelenik meg az eredményben, mint aki megkötések nélkül támogatja azt.
Meg van még egy pár ilyen, ami szerintem elég zavaró. Sokkal praktikusabb lett volna az adott állásponthoz tartozó maximális intenzitású állítást kitenni (mint pl a melegházasságnál történt) és akkor el lehet dönteni, hogy kicsit-nagyon-semennyire.

egysegelem 2009.05.04. 03:29:11

Kitoltottem a Liberal Alliance (Denmark) es az Österreichische Volkspartei (Austria) kozott vagyok. Jobboldali neppartok vannak korulottem, gazdasagi szempontbol nemzeti konzervativ-liberalisnak, tarsadalompolitikai szempontbol viszont teljesen konzervativnak, es szocialisan erzeketlennek, valamint EU partinak. Na most ebbol ez lett. Megneztem kategoriankent lebontva, egyedul a kornyezetvedelem, energia kerdesben vagyok a fuggoleges kozeptol balra, minden masban total jobbra. :-)

Buzik, bunozok es drogosok kerdeseben mindenkinel jobbra allok viszont. :-)

A Fideszt jelolte ki a gep, mint legkozelebbi magyar partot, holott rajuk a szocialis demagogia miatt kizart, hogy szavazok.

Carnivora (törölt) 2009.05.04. 07:26:32

Van olyan, kinek nem azt hozza ki, hogy a Fideszre szavazzon? :P

Ez a patás Orbán új lappangó propagandagépezete lehet :D

Devonrex 2009.05.04. 07:40:06

@KA_Steve: a közös listákról csak egy párt van fent, ezen kívül kihgytunk valakit?

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.04. 08:56:33

Hát, gazdaságilag a Jobbik nem éppen klasszikus angolszász jobber párt, ezért lehet, hogy középen végzett etekintetben.

RIO 2009.05.04. 09:38:28

azért az sokat elmond, hogy a Társadalom/vallás/kultúra filter kikapcsolásával a fidesz és a jobbik is átcsúszik szélsőbalra. ugyanez nem módosít semmit az mszp és az szdsz pozícióján. (de, a szadesz erősen jobbra ugrik, lol)

szépmező 2009.05.04. 09:39:24

szerintem nem csak a mi drága pártjainkkal van a baj, hanem ezzel a felméréssel, meg azokkal is akik az ilyen felméréseket kapcsiból készpénznek veszik.

nemte 2009.05.04. 09:42:40

@idosb:
A nemzeti "retorika" mitől lenne jobbos?
Akkor a legtöbb országban kizárólag jobbos pártok lennének, te!
Ismeritek egy kicsit a retorikai világtérképet?

Mitya Ivanov 2009.05.04. 10:48:41

most megint megcsináltam, és asszem ez hangulatfüggő, hogy mikor mit tartok fontosnak.
Most plegyértelműen jobbos lettem, a fidesztől és az MDF től egyforma távolságra, a máltai nacionalista és a flamand liberális párt között.
azthiszem a jobb-bal felosztást ideje lenne elfelejteni

SZIG 2009.05.04. 11:25:20

Előszöris köszönet a bloggazdának a beegyzésért, a negatív reklám is reklám...

Én is benne voltam az elkészítésében.
Számos elhangzott kritikával egyetértek, és nem mentegetőzésként írom amit írok.

A program az összes EU-tagállamban (plusz Horvátország, Törökország) elérhető, és ennek az a következménye, hogy rengeteg típusú pártrendszerre próbálja meg ráhúzni ugyanazt a két dimenziót: a bal-jobbat és az EU-pártiságot.
Ezzel Magyarországon startból baj van, mivel a gazdasági-szociális tengelyen nem igazán van pártverseny (olyan kérdésektől eltekintve mint pl. az egészségügy), vagy legalábbis sokkal kevésbé differenciálódnak a pártok e tekintetben, mint az úgy nevezett kulturális tengelyen (pl. nemzet, lelkiismereti kérdések és olyan dolgok, amiket meg se kérdeztek itt). Ezért a két tengely összevonása furcsa dolgokat eredményez, és ezért vannak ennyire közel egyáshoz a pártok a bal-jobb tengelyen.

A súlyozás nem tudom hogy működik. valóban furcsa dolgok jönnek ki néha. Furcsa dolog például az is, hogy ha csak az országspecifikust hagyod bent, úgy tűnik, hogy a határon túli magyaros kérdést nem is veszi figyelembe, csak az euróst, mivel a Jobbik nem közeledik a Fideszhez vagy MDF-hez.

Végül röviden a módszerről: az eredeti elgondolás az volt, hogy megkérdezzük a pártokat. Mindenkinek el lett küldve, kitölthette a kérdőívet. Nos, nem mindenki élt a lehetőséggel. A többieket mi kódoltuk be. És olyan is volt, aki egyértelműen olyan álláspontot jelölt meg, amivel nem érthettünk egyet. Tehát már eleve két eltérő módszer van benne. Továbbá az EP választási programok kellett volna legyenek az elsődleges forrás. De a legtöbb pártnak még nincs kész a programja, ezért régi programokat használtunk. Amiket persze felül kellett írni amitt-amott a párt képviselőinek újabb megnyilvánulásaival stb., no meg a Bajnai csomag (akkor még csak körvonalazódó) tartalmát is figyelembe kellett venni.

SZIG 2009.05.04. 11:47:11

@KA_Steve: a pártokat elméletileg relevancia alapján vettük be. De nem mindegyik lett bekódolva. A "még futottak kategória" (bár egyelőre az sem biztos, hogy mindegyik indulni fog) a következőket tartalmazza:

MSZZP - Magyar Szociális Zöld Párt, TGM áll mögötte
MIÉP - gondolom őket nem kell magyarázni
MKM - Magyar Kommunista Munkáspárt - tudom, hogy a Munkáspárt megnevezés jobb lett volna, technikai okokból maradt így
SZDP - "történelmi" Szociáldemokrata Párt

Azt kissé sajnálom, hogy a Munkáspárt bekódolására nem maradt idő, megpróbáltunk egy prioritási sorrendet felállítani.

A KDNP néhány jelöltje a Fidesz listáján indul (Surján befutó helyen, akárcsak legutóbb), de ez nem nevezhető koalíciónak. Ezért nem jelenik meg a KDNP neve, viszont a párt megnyilatkozásaira néhol történik hivatkozás a Fidesz álláspontjainak dokumentációjában.

röntgenszeműlány 2009.05.04. 16:30:42

MSZZP - Magyar Szociális Zöld Párt, TGM áll mögötte

Hogyne, Tomcattel vállvetve. Örömteli, hogy egy ennyire tájékozott ember sorolja be a pártokat. Gratulálok.

röntgenszeműlány 2009.05.04. 16:37:27

Eltekintve attól, hogy egy idióta csinálta a besorolást, nem inkább a kitöltők pártpreferenciája alapján kellene a pártokat pozícionálni? Így mire volt jó, hogy a végén pontozni kellett a pártokat a szavazási valószínűség szerint?

SZIG 2009.05.04. 17:26:25

@röntgenszeműlány: igen, igazad van. TGM kezdeményezése Zöld Baloldal. A Szociális Zöld Párt mögött valóban Tomcat áll.
Összekevertem. Tévedni emberi dolog.

süti beállítások módosítása