Hülyéket az állami cégek élére!(?)
2009.02.17. 02:03
Rendre felmerül a téma, most éppen Répássy Róbert előadásában: csökkentsék az az állami cégek vezetőinek fizetését. Ilyenkor a társadalom egy része kapásból háromszoros hurrával felel: sokan szeretnék, ha mások kevesebbet keresnének.
Répássy mostani javaslata szerint a tisztségviselők honoráriumát a nemzetgazdasági bruttó átlagbér összegében maximálnák. Keller Üvegzseb László PM-államtitkár erre úgy felelt: nincs semmi gond, hiszen az igazgatósági tagok átlagos tiszteletdíja 128 ezer forint, míg a felügyelőbizottsági tagoké 107 ezer forint.
Vegyük észre a válaszban rejlő apró csúsztatást: míg Répássy a maximálisról beszélt, Keller az átlagösszeggel válaszolt. Gondolom, a Szerencsejáték Zrt. vezetője például nem ennyit keres. De szerintem a Magyar Távirati Iroda fejesei sem.
Viszont a lényeg nem is ez. Bár népszerű dolog a mindenkori állami végvezetők fizetésének csökkentéséről beszélni, de a helyzet azért annál árnyaltabb, minthogy "mert úgy megspórolnánk 2 milliárdot évente".
Ha csökkennek az államicég-vezetők juttatásai, akkor első körben két dolog valószínű. Egyrészt még a jelenleginél is nagyobb lesz a korrupció, hiszen még kevesebb pénzzel lehet majd megkenni a vezetőket. Maguknak megnyugtatásként még többen fogják mondani, még az amúgy becsületesek közül is, hogy "valamivel muszáj kiegészíteni" a fizetést.
Az ennél is nagyobb probléma pedig az lenne, hogy egyre tehetségtelenebb emberek kerülnének vezető pozícióba (ne feledjük: mindig van rosszabb!). Hiszen aki okos, jól képzett, azt simán (még simábban) elvinné a versenyszféra, az állami cégekhez csak az kerülne, akit máshova nem vettek fel. Így végül mi szívnánk meg.
Szerintem nem ezt akarjuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Meggyes a hibás · http://meggyesahibas.blog.hu 2009.02.17. 06:38:21
Nézd az esztergomi példát:
meggyesahibas.blog.hu/2009/02/16/parfume
A városháza pont egyik cégének vezetőjétől vásárolt egy kis luxuskozmetikumot, a válság kellős közepén 3,5 millióért!
Megtalálják a módszert, hogy miképp lehet kicsit megemelni egymás fizetését!
Vincent70 2009.02.17. 09:41:54
staropramen 2009.02.17. 09:43:47
A választ borítékolom: az a múlt, felejtsük már el most előre kell tekintenünk.
E-one 2009.02.17. 09:46:59
wagabound 2009.02.17. 09:49:41
2: Répássy úr, ha annyira takarékoskodni akar, verje a nyálát a számla nélküli képviselői költségtérítés eltörléséért. Az ugyanis nem csak pofátlan, hanem törvénytelen is.
Ja, hogy akkor a saját zsebébe is bele kéne nyúlni?...
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.17. 09:53:37
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2009.02.17. 10:05:13
szerintem mindenki, aki közhivatalt tölt be, a mindenkori nettó minimálbért kapja, függetlenül a beosztásától
így igazságps
AP! (törölt) 2009.02.17. 10:05:16
Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2009.02.17. 10:11:31
szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.02.17. 10:18:43
herut 2009.02.17. 10:22:16
pizsama 2009.02.17. 10:34:41
A juttatások mértékétől függetlenül az állandó politikai befolyás akkor is, most is jelen lesz! Én ezt sokkal nagyobb problémának érzem, mint hogy mennyit kapnak.
Littlejohn 2009.02.17. 10:39:37
staropramen 2009.02.17. 10:49:38
Csak a pontosság kedvéért: konkrétan ki is az ország törvényes királya?
Ha nálam van igérem ,hogy visszaadom.
charlie 2009.02.17. 10:55:12
gagauzz kalauzz 2009.02.17. 10:57:12
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.02.17. 11:20:57
Ez meg az év elírása:
"a mindenkori állami végvezetők"
Nehogy javítsd! Ez így tökéletes.
Vidéki 2009.02.17. 11:42:49
Szerintem a feladatra alkalmas embereket jól meg kell fizetni, cserébe viszont szigorúan meg kellene követelni az (állami) tulajdonos érdekében végzett színvonalas munkát.
Nem úgy, ahogy a Posta vezetése (és felügyelő bizottsága) tette, amikor méregdrágán ingatlanügynökségtől kívánt beszerezni kerékpárokat.
Ez nem annyira pénzkérdés, hanem a morális elveket is szem előtt tartó határozott állami vezetés kérdése, amelyik nem engedi helyén maradni az olyan menedzsereket, akik alkalmatlanok, sőt az állam érdekei ellenében tevékenykednek!
nanena · http://nanena.blog.hu 2009.02.17. 11:53:54
A problémánk, hogy magas fizetésért is alkalmatlan emberek ülnek az állami vezetői székekben. Megoldása, hogy teljesítményükhöz igazítjuk a javadalmazásukat vagy hozzáértő embereket rakunk megfelelő helyre kiemelkedő fizetéssel. Egyik sem fog menni. Így marad a kiemelkedő fizetés hozzánemértéssel párosulva.
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.17. 12:24:38
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.17. 12:27:46
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.17. 12:30:51
Hajjakend 2009.02.17. 14:51:57
A jelenleginél már alig lehet nagyobb a korrupció, és semmilyen összefüggésben nincs azzal hogy mennyit keres valaki.
Nem attól nagy vagy létező a korrupció hogy a vezetők mennyit keresnek, hanem attól, hogy mekkora a büntetés kockázata.
Arról meg tudjuk hogy a nullával egyenértékű.
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.17. 14:59:52
bizonyos büntetőjogi szakértők szerint meg az hülyeség, amit te mondasz.
bár szakértő nem vagyok, de az biztos, hogy nem elsősorban elrettenteni kellene, hanem érdekeltté tenni a normális viselkedésben.
Megélhetési rasszista 2009.02.17. 15:23:27
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.17. 15:33:47
a dodonai megfogalmazás az, amit te mondasz, én nem azt írtam. eleve nem állítom, hogy sokat dolgoznának. (meg ugye eleve milyen alapon vennénk egy kalap alá százakat, ezreket, mikor nyilvánvaló, hogy van köztük jól/sokat és van rosszul/keveset dolgozó is)
amit a végén írtál, pont az a dolog egyik lényege. amíg jobban megéri a piacgazdaságban dolgozni, addig mindenki ott fog, akinek van egy kis esze (és aki kell a piacnak). az állami szférával nem az a baj, hogy sokat vagy keveset keresnének, hanem az, hogy ez egyáltalán nem függ a teljesítményüktől. aki sokat és jól dolgozik (esetleg pluszban nem is annyira korrupt), az rájön, hogy ugyanannyi munkát sokkal jobban megbecsülnek a versenyszférában. tehát nem csökkenteni kellene a fizetéseket, hanem differenciálni. ebben sztem egyetértünk.
Mitya Ivanov 2009.02.17. 16:39:13
Yusolein · http://pirez.blog.hu/ 2009.02.17. 20:42:50
Mellesleg nem meglepő, hogy a legtöbb transzparencia-teszten bennt sem vagyunk.
Vidéki 2009.02.17. 20:58:15
Az mesebeszéd, hogy csak magántulajdonos menedzsere képes jól működtetni egy vállalatot, állami tulajdonos menedzsere pedig valamilyen varázslat miatt képtelen erre.
A közelmúltban történt hatalmas összeomlások magánbankoknál és biztosító intézeteteknél bizonyítják, hogy magántulajdonos menedzsere sem felsőbbrendű ember, hanem olyan lény amelyik képes durva hibákat elkövetni.
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.17. 21:10:43
Vidéki 2009.02.17. 21:46:09
Ehhez kellene idomulni a választott képviselők és politikai vezetők gondolkodásának, annál is inkább, mert nem szívességből képviselnek bennünket. Képviseletünket fizetségért vállalták, amiért illik is tenni valamit érdekünkben.
Vannak országok ahol ez az elv jól valósul meg, sokkal jobban mint pillanatnyilag nálunk.
De az hogy valóban létezik, azt jelenti hogy ilyen célt kitűzni nemcsak szükséges, de lehetséges is.
lanyi 2009.02.18. 10:09:16
Figyu te fedor!
Szerinted a jelenlegi ellenzék küzdötte az országot a csőd szélére?
Szerinted az ellenzék kormányoz?
Nálad nagy a baj...
Yusolein · http://pirez.blog.hu/ 2009.02.18. 10:58:15
Az államnál ilyenek nincsenek meg, ott nem kell költséghatékonynak lenned, az állam bácsi erszénye mögötted van. Akár sztrájkolhatsz is ellene, ha valami gebasz van. Az állami vállalatok ezért rendszerint veszteségesen működnek.
Természetesen van olyan hely, ahol ez jobban működik, de ez Magyarország, kérlek. Struktúrális változásokat nem igazán tudták átvinni már több mint 10 éve. A piac egyébként is általában jobban működik bármely állami vállalatnál, bárhol bármikor. Egyszerűen nem éri meg szarozni ott. A piac jobban is tudja kielégíteni az emberi szükségleteket, az államnak csak néhol kell beleszólnia, hogy fenntartja a társadalmi igazságosság alapját. Azt a pénzt jobban is el lehetne költeni. Pláne most.
@lanyi: Nem azt mondta csupán annyit hogy töketlenek társasága ül a kormány túloldalán. Ezzel peiig teljes mértékben egyetértek.
Vidéki 2009.02.18. 11:13:10
Úgy vélem, hogy ettől ő még nem vádolható meg kommunista eretnekséggel.
Az ő véleménye szembemegy a tiéddel, (ami a kiváló piaci automatizmusok előnyeit domborítja ki).
Yusolein · http://pirez.blog.hu/ 2009.02.18. 16:42:46
Egyébként elég furcsa hogy a piaci automatizmusok előnyeiről cinikusan beszélsz, miközben egy volt Fed elnököt idézel (Greenspan volt, gondolom). Fenntartom, hogy előnyösebb a piacra támaszkodni, mint állami vállalatok garmadáját fenntartani, és véleményem nem ütközik a Fedes úrfiéval. Magyarország amúgy egy kicsit máshogy van benne a kakában mint az USA.
Corry 2009.02.18. 17:58:29
Minden menedzsernek meg van kötve a keze, kicsit, vagy éppen nagyon.
Az állami cégek élére pedig a jelenlegi helyzetben indokolatlan jól fizetett menedzsereket ültetni, mert úgyis a náluk sokkal hülyébb politikusok diktálnak a lényeges kérdésekben. Ehhez a felálláshoz elég lenne egy sokkal kevésbé megfizetett, a politikussal egyenszintű menedzser is...
Yusolein · http://pirez.blog.hu/ 2009.02.18. 22:57:46
eltecon.blog.hu/2009/02/18/bankallamositassal_a_kapitalizmus_megmenteseert
Vidéki 2009.02.19. 08:34:36
„Szinte lehetetlen… azt elérni, hogy azok a szempontok, amelyek csak a tulajdonosok érdekeit szolgálják, ne terheljék az adófizetők bukszáját”.
A szinte tökéletes piaci mechanizmusnak is lehetnek olyan korszakai, amikor az állami mentőövbe kapaszkodik.
Ilyenkor igényli a gyámkodást és hogy hibás döntéseinek következményeit ne ő viselje, belenyúl az adófizetők bukszájába.
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.19. 14:00:44
Yusolein · http://pirez.blog.hu/ 2009.02.19. 17:37:28
Vidéki 2009.02.19. 20:42:36
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.02.19. 20:51:06
Yusolein · http://pirez.blog.hu/ 2009.02.19. 22:52:10
zinikus 2009.02.24. 09:40:14
Annyira előttem van RR. és valamelyik társa erős győzködése, hogy nem szabadna kivonulni az államnak (egyes állami tulajdonú vállalatokból [ez a "vállalat" ez önmagában ellentmondás: ezek NEM vállalkozások!], mivel "az állam is lehet jó tulajdonos", mondták. (Jön a példa: a franciák energetikai beruházása, vagy hogy a D-telecom felvásárolta a magyar telefonos állami céget. Azt a kizsákmányolást, amit ezek az állami cégek nálunk folytatnak, nem mernék az ottani fogyasztókkal megtenni, mert ott népfelkelés lenne belőle.) Na, most akkor mi van? Legyen állami tulajdon, vagy ne legyen? Ui. ha Robi csökkenti a jelenleg állami cégek vezetőinek bérét, akkor a kutya sem fog odamenni céget vezetni, aminek egyenes következménye lesz az, amit ma a MÁV-nál megfigyelhetünk: évi 70-100 MILLIÁRDOS állami tőkeinjekció. Sajnos, nem képviselőink fizetik ezt be, hanem te, meg én. Szóval, érzek egy kis ellentmondást RR. 2 milliárdos megtakarítási terve és a korábbi megnyilatkozási között. Érzek, de nem csodálkozom :-). A politikusok már csak ilyenek. A fontos, hogy mi ne legyünk amnéziásak. Főleg, amikor "újra"-választjuk őket... de ez már más téma lenne.
charlie 2009.02.24. 10:31:58
zinikus 2009.02.24. 11:34:10
Tehát fogalmilag kizárt, hogy ne szóljon bele a működésbe. És ez világítja meg, hogy miért nevetséges az követelni, hogy a managment fizetését csökkentsük. ÉN tulajdonosként a lehetsége maximumot adom/adnám a managementnek, pusztán csak azért mert 1, én választottam ki őket, 2, bízom bennük, 3, ellenőrzöm őket, 4, és rúgom ki őket egy perc alatt, ha akár csak 1 penny veszteséget okoznak, hogy a lábuk nem éri a földet. Ohne végkielégítés, ohne kompenzáció.
Viszont azt is tudom, hogy 1 (egy) döntésük is milliós ($-ban) hasznot hozhat. Ha így, akkor egy kicsit elnézőbb vagyok, és nem kapnak prémcsit. Vagy extra pénzt...
De akkor is csak alkalmazottak (nálam), és nem döntéshozók (alapvető kérdésekben), csak napi ügyintézők. De azt csinálják jól, ezért meg én felelek...
Az állami "vállalatok" esetében a fő döntéshozó az az állam: pl. nagyon okos RR(pusztán csak azért mert megválasztottuk), akinek lövése sincs az összefüggésekhez, mert végső soron ő is csak egy alkalmazott... Na, itt van egy édes kis ellentmondás a szövegében: Javasolja, hogy csökkentsék(mondja ő, aki csökkenthetné, hihihi!) a bérüket, aki a tulajdonos. Egyszerűen, aki - bármelyik oldalról - ilyeneket mond, annak fogalma sincs a kapitalizmus, a pénzpiac stb., alapjairól, elveiről és lényegéről. Vagy ha mégis, akkor ez semmi több, mint egyszerű parasztvakítás, populizmus.
zinikus 2009.02.24. 19:57:06
Igen, ez így van, a rossz, tehetségtelen, NB3-10-13-as,(vagy még rosszabb minőség) egyetlen lehetősége a közszféra. De ez így van a képviselőinknél is! Netto kontraszelekció az egész vircsaft. Mert ki megy el politikusnak? Az, a) aki nem képes önállóan gondoskodni magáról, b) az, akit a versenyszféra is kilökött magából, mint alkalmatlan alkalmazottat, c) az, aki biztos, bár szerény megélhetést akar, és máshova nem vették fel. Az államigazgatás pedig abból merít, aki van. A választó meg abból merít (választ), aki jelölteti magát. Szóval verve vagyunk minden vonalon, sajnos. Fogalmam sincs, hogy mi a megoldás... :(. (Amúgy meg a felelősségteljes, képzettségnek megfelelő minőségű munkavégzés a protestáns munka-erkölcs része, és vallástól függetlenül, mindenkinek megszívlelhető idáltípus).
Vidéki 2009.02.24. 20:21:35
Nagyon rossz véleménnyel vagy viszont a ”született hülye” állami alkalmazottakról.
Vergilius, római költő, felismerte az állami (politikai) vezetők szerepének fontosságát a társadalom életében és egy szép versében így fohászkodott a kétarcú Janus istenhez:
„Jó akaratúan állj a vezérek (vezetők) mellé,
Akiknek gondos munkája által
Békét élvez a vad Föld és a Tenger.”
zinikus 2009.02.26. 00:34:05
Az, amit mondandó voltam, az csupán annyi, hogy amikor a te pénzedről van szó, sokkal felelősebben viselkedsz, mint az olyan valaki, aki máséért felel. Fontos az állami alkalmazottak szerepe, nem vitás. De felelősek-e? Szerintem nem. Vitatkozzunk.
zinikus 2009.02.26. 00:36:44
Vidéki 2009.02.26. 08:51:59
Ezek gyakorlatilag ugyanúgy nem tudják kézi vezérléssel irányítani tulajdonukat, mint ahogyan az állampolgárok sem tehetik meg az állami tulajdonnal kapcsolatban.
Ezt a feladatot menedzserekre bízzák.
Semmiféle elvi akadálya nincs annak, hogy az állami tulajdonos is a feladatra alkalmas, tulajdona érdekeit képviselő menedzsereket alkalmazzon.
Ezt a gyakorlati élet élő példái bizonyítják.
Olvasd vissza, mit írtál teljes általánosságban a politikusokkal kapcsolatban.
Ha ez nem színtiszta cinizmus, akkor minek nevezzük?
zinikus 2009.02.26. 11:24:11
___
Amúgy meg: "A mai világ hatalmas gazdasági egységeinél a tulajdonost a részvényesek heterogén tábora személyesíti meg." írod. Igen, pl. Bill Gates archetípusa ennek a példának... :-).
Van ilyen is, van olyan is. Én most csak a "megnevezhető, megfogható" tulajdonosok gondolkodását akartam megvilágítani. A sok-sok kézben lévő részvények tulajdonosai, ha nem szrveződnek meg, persze nem nagyon tudnak beleszólni a napi döntésekbe, de ott is van közgyűlés és a rossz managementet képesek lehetnek lecserélni. Persze, szervezkedni nem árthat.
"Semmiféle elvi akadálya nincs annak, hogy az állami tulajdonos is a feladatra alkalmas, tulajdona érdekeit képviselő menedzsereket alkalmazzon.
Ezt a gyakorlati élet élő példái bizonyítják." írod továbbiakban.
Nincs biza! Aztán mégsem teszi. Vagy mindig csak mellényúl?!, hogy egy kicsit cinikus is legyek ;-). MÁV, oktatás, egészségügy, szociális ellátó-rendszerek(?), munkahely-teremtési alapok..., soroljam még, hány léken folyik el az adónk? Teljesen követhetetlenül és hatástalanul. És ez a mai válság ezért (is) érint minket ennyire megrendítően, mert s...r a pénzügyi helyzetünk. De ez már megint egy másik téma... Szia!
Vidéki 2009.02.26. 14:00:53
Ez nem szükségszerűen van így.
Magyarország is része a Föld nevű bolygónak és itt is ugyanazok a természeti törvények érvényesek.
Nem szükségszerű, hogy a jelenlegi rossz helyzet örökké fennmaradjon.
zinikus 2009.02.26. 14:10:04
Állításokat fogalmazol meg, még csak azt sem merném mondani, hogy mind hamis.
De azért csak megkérdezem, hogyha M.o. része a Földnek, akkor vajon itt miért nem érvényesülnek azok "a természeti törvények"? Melyek is azok pontosan?
Valóban, nem szükségszerű...
Üdv.
amiről szó van