Józan ész dolga
2010.01.27. 13:21
Legszívesebben gúnyolódnék azon, a magyar választók nagy része mennyire buta lesz, ha gazdasági kérdésekről van szó. Nevetnék azon, hogy egyébként értelmes emberekből kijön a félhülye énjük, és olyan alapvetéseket sem képesek felfogni, amiket normál esetben magyarázni sem kéne, annyira evidensek.
Az év elején attól volt hangos a média, hogy a jobboldal elmagyarázza, miért jobb az, ha az állami autókba adópénzből drágán tankolnak, mint ha olcsóbban tennék. Ez alig csengett le, a két nagy párt máris versenyt ígéget egymással, mennyi mindent adnának a nyugdíjasoknak, természetesen reális fedezet nélkül. Ma pedig, ha már a benzinbalhé jobbos felségterület volt, csak bejött egy brutális baromság balról: az MSZP kitalálta, hogy márciustól a BKV-jegyek ára legyen a mostaninak a fele.
Tényleg szívesen írnék most egy keményen szatirikus postot arról, milyen is lehet az átlagszavazó felfogása a gazdaságról. Beleképzelném magam annak az embernek a fejébe, aki odáig sem feltétlen jutott el, hogy saját fizetés + maximálisan kibírható törlesztőrészletű hitel = max. kiadás. És akit az elmúlt húsz év alatt egy pártnak sem állt érdekében megtanítani erre, sem arra, hogy a költségvetés ugyanez kéne, hogy legyen, felszorozva tízmillióval. Mit gondolhat? Hogy az államnak van a Rózsadombon elásva egy óriási zsákja, ahonnan adhat pénzt, bármikor, ha kell? És hogy ha mégse teszi, akkor az azért van, mert a szemét kormány hazaviszi magának? Hogy lehet, hogy nem minimumelvárás az, hogy ha mondunk egy összeget, mire mennyit költenénk, akkor azt is tegyük hozzá, azt honnan tesszük oda? És hogy ha megmondják véletlen, akkor nem hiszi el, hogy milliárdos lyukakat nem lehet milliókkal betömni?
Egyszóval: szívem szerint kigúnyolnám ezt az egészet. De nem teszem. Iszonyúan félnék ugyanis, hogy igazam lenne.
· 1 trackback 18 komment
Címkék: kampány politika gazdaság magyarország
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Érvénytelen szavazat 2010 - Vote blank 2010 2010.01.27. 14:21:22
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.27. 13:38:49
gazdasági kérdést picit leegyszerűsítetted, de kb. jó. És is azzal szoktam példálózni, hogy ha rosszabbul meyg a szekér kevesebbet kajálunk étteremben. Spórolunk a kaján. Ergo rosszabbul élünk, hogy a háztartási költségvetés egyensúlya helyre álljon.
Sokan ezt nem értik. Félek ezért is veszik fel a rengeteg hitelt...
Mitya Ivanov 2010.01.27. 13:49:27
a 40 évesen nyugdíjazott, de biztonsági őrként tovább dolgozó rendőrőkre, a nyugdíjas bányászokra, Szalainé szilágyi Eleonorára?
E-one 2010.01.27. 13:50:25
Mitya Ivanov 2010.01.27. 14:08:22
de kurva jó, hogy egyik sem vagyok. Nem baj, mindig kimaradtam a jóból, nem oszt nem szoroz.
özvegy, de még tanuló rokkantnyugdíjas, városi, távhővel fűtő panellakó szeretnék lenni a következő életemben
latte · http://midterms.blog.hu 2010.01.27. 14:49:32
Tudod, hogy akkor nem lenne neted?
TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.01.27. 14:54:31
"hogy a jobboldal elmagyarázza, miért jobb az, ha az állami autókba adópénzből drágán tankolnak, mint ha olcsóbban tennék."
Pl ez nem ilyen egyszerű.
De ha csak annyira értenél a piachoz, hogy Erpublikban lenne egy céged, már látnád, hogy miért is akarja a hülyejobboldal a drágább benzint megvenni.
De elmagyarázom, amire önállóan nem jöttél rá: egyrészt az OMV lefedettsége alacsonyabb, mint a MOLé. Vagyis itt kapásból lesz egy plusz kiadás, de még így is olcsóbb a labanc benzin.
Másrészt a MOLban benne van az állam(, asszem 20%a van.) Vagyis a vállalat profitjából visszakap X%ot a részvények osztalékaként, és növeli y%-al a részvényei értékét. Míg az OMVnél nincs így. Így az MOL már olcsóbb lett volna.
E-one 2010.01.27. 15:32:44
A pályázat értékelésénél 70%-ban számított az ár, az OMV literenként 2,75-3,38 forinttal ígért a MOL alá. 20%-ban döntött a benzinkutak száma, ebben a MOL volt jobb, 17-tel több kútjuk van. És végül 10%-os súllyal számított a kutak területi elhelyezkedése, itt tévedtél, mert az OMV lefedettsége jobb, az ország szabadon választott pontjáról átlagosan 14,7 km-t kell megtenni a kegközelebbi kútjukig, a MOL-nál ez a szám 15,3.
Továbbá az OMV mindent összevetve kb. 150 milliós spórolást hozhat, ez így akkor is előnyösebb az államnak, mint ha a MOL-tól visszajönne egy kis százalék.
Mitya Ivanov 2010.01.27. 16:49:49
drkovax 2010.01.27. 17:21:18
TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.01.27. 17:26:36
A 3 forintos árkülönbözet konkrétan 1%-os haszon.
Ennyiért nem érte meg.
E-one 2010.01.27. 17:29:52
TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.01.27. 17:31:22
Van egy családi vállalkozásotok, mondjuk fapapucskészítés, meg a Kovácséknek is.
Ti a fapapucsot 1000ért adjátok, a Kovácsék meg 990ért(, a burzsuj mindenüket).
Azt mondja neked a Pista, hogy neki ként 10.000 fapapucs, minél olcsóbban. És ad 10millió forintot.
Kitől fogod azt megrendelni?
E-one 2010.01.27. 17:41:00
intizar 2010.01.27. 22:12:07
ruba 2010.01.28. 07:35:45
kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.28. 08:17:12
dzsi85 2010.01.28. 16:23:13
dzsi85 2010.01.28. 16:23:48
bocs
amiről szó van