/>

Húsz év magány

E-one 2010.02.17. 01:47

Nem tudni, a Fidesz kommunikációs tanácsadói anyáztak-e egyet, amikor Orbán Viktor a 2025-2030 körülig lehetséges komoly alternatíva nélküli Fidesz-dominanciáról beszélt, vagy ők találták ki az egészet. Előbbi esetben igazuk van. Utóbbiban pedig nem először mondhatjuk el a kampány alatt: iszonyú szerencséjük, hogy negyven százalékpont előnyről indultak.

(Ha Orbán politológus lenne, el lehetne intézni annyival, hogy aki abban a szakmában azt hiszi magáról, hogy képes 15-20 évre ilyen mélységben előre jelezni, az beteg. De nyilvánvaló, hogy amit mondott, azt politikusként mondta - nézzük is így.)

Gyönyörűen sikerült túllőni a célon. Arra valószínűleg teljesen jól érzett rá a Fidesz-kommunikáció, hogy most nagy az igény a stabilitásra és a ránézésre mindent csak lassító viták félretételére. Nem véletlen kezdték el azt erőltetni, hogy a kétharmad emiatt lenne fontos: nyugodt építkezés, gyors tempó, satöbbi. De mintha elfelejtettek volna határokat szabni maguknak. Egy 2030-ig tartó ellenzék nélküli időszak lehetőségének belengetése már olyan húzás, amire a bizonytalan szavazó kicsit felkapja a fejét, hogy ezt azért mégse már.

Mert itt nem az MSZP-ről van szó vagy a Jobbikról. Sem az MDF-ről, sem az LMP-ről. Hanem arról, hogy a legtöbb nem elkötelezett szavazó nem szereti, ha egy párt látványosan a következő négy évnél hosszabb időre tervezi bebetonozni magát. Elég csak 2006-ra visszaemlékezni, amikor Mikola bemondott egy ilyet, és máris csúnyán folytatódott tovább a Fidesz népszerűségzuhanása.

És észre kéne vennie a Fidesznek azt is, hogy az eredményüktől függetlenül a legtöbben nem konkrétan őket várják, hanem az MSZP-korszak végét. Új kormányt, stabil Magyarországot, jó válságkezelést, fejlődést. Ezt most legerősebb ellenzéki pártként a Fidesz ígéri meg, de nem egy ember van a bizonytalan, most az MSZP büntetéséért őket választók közt, akinek húsz év Orbán azért sok volna. Ha a Fidesznek egy kis esze van, akkor most 2010-2014-ről beszélnek. A hosszabb távú terveikről pedig, akármennyire komolyan is gondolják azokat, mélyen hallgatniuk kéne.


A bejegyzés trackback címe:

https://gulyas.blog.hu/api/trackback/id/tr941765177

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sic transit... 2010.02.17. 11:11:43

A várható nagy FIDESZ győzelem a felszínre hoz olyanokat is, akik már rég eltűntek a süllyesztőben.Például azt a "független újságírót", aki bár a leningrádi egyetemen végzett, moszkvai tudósító volt, és egy fél ország emlékszik még mindig arr...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Polló László · http://termelekenyseg.blog.hu 2010.02.17. 07:15:12

E-one, gondolj bele: A Fidesz 1989-ben kezdte építgetni a pártját és 21 év után van először esélye arra, hogy 50% fölé menve maga kormányozzon. Az MSZP eddig azért tudott 1990 óta 12 évet hatalomban tölteni, mert bármennyire is tagadja, utódja egy több évtizedig épített tömegpártnak, akitől örökölte a tagságot, a vezetőket, a vagyont, az ismertséget és a hírnevet. A kezdetben erősnek tűnő MDF-SZDSZ tönkrement és ha most kezd egy új párt, akkor neki is 15-20 évre van szüksége, amíg oda el tud érni, ahova most a Fidesz. Bár az MSZP feltámadhat - ahogy az már sokszor sikerült nekik -, de Orbán ugye az ellenkezőjében bízik. A Jobbik a pillanatnyi sikereit az MSZP-ből kiábrándult emberek radikális szavazatainak köszönheti, de ezek protest szavazatok valami ellen és nem valami mellett. Szóval nem is olyan nagy marhaság, amit Orbán mondott: tényleg kevésbé lesz zsúfolt a politikai küzdőtér a következő 1-2 évtizedben számukra. Különösen akkor, ha csinálnak egy sikeres válságkezelést, ami pofon egyszerű, ha egy kicsit meghúzzák a nadrágszíját a leggazdagabbaknak és a nagy cégeknek. Noha tudom, hogy éppen ez a réteg támogatja a pártokat - közöttük a Fideszt is - de ha Orbán meg tudja őket győzni arról, hogy jobb egy élő ország, mint egy összeomlott, akkor néhány évig kaphat tőlük felhatalmazást erre a nadrágszíjhúzásra. Mert azt azért lássuk be, hogy az MSZP-SZDSZ (csendestárs: MDF) kormányzás alatt túlnyerték magukat: a nemzeti jövedelem olyan nagy hányada vándorolt az ő zsebükbe, hogy a maradék közel 10 millió embernek már annyira kevés jutott, hogy évek óta keményen felélik öko-szocio-kulturális tartalékaikat. Ideje lenne nekik is egy kis laufot adni, hogy ez a leromlás megálljon, mert tényleg az összeomlás szélén van az ország lakossága.
Polló László

E-one 2010.02.17. 07:31:19

@Polló László: Akármilyennek is tűnik a jelen, ennyi időre akkor sem lehet előre tervezni. 1994-ben az MSZP olyan fölénnyel nyerte a választást, amilyet senki nem várt volna tőlük. A jobboldal szétesett, ott volt egy koncepció nélküli, lepusztult MDF, egy színtelen-szagtalan KDNP, egy, épp a populizmusa miatt hosszú távon esélytelen Kisgazdapárt, és a 22 fős frakciójú, a tagságának kb harmadát az azelőtti fél évben elvesztő Fidesz. Gondolta volna bárki is, mi lesz a 98as választás eredménye?

"A Jobbik a pillanatnyi sikereit az MSZP-ből kiábrándult emberek radikális szavazatainak köszönheti, de ezek protest szavazatok valami ellen és nem valami mellett."

És ha behelyettesítjük a mondat elejére azt, hogy Fidesz?

"Különösen akkor, ha csinálnak egy sikeres válságkezelést, ami pofon egyszerű, ha egy kicsit meghúzzák a nadrágszíját a leggazdagabbaknak és a nagy cégeknek."

Na, ezt a mondatot viszont tovább lehetne küldeni Obamának vagy Brüsszelbe, biztos a fejükhöz kapnának, hogy jé, ez miért nem jött be:)Sokan képesek sajnos ilyen egyszerűen látni a helyzetet, és még csak odáig sem ellátni, hogy ha a nagy cégeknek pluszköltsége lesz, azt a vásárlókkal fizettetik meg...

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.02.17. 08:11:30

@Polló László: Jobbik ha jól emlékszem kb 4 éves párt. Szinte 0ról kezdték. ha most nem is 4 év múlva megszorongatják a Fideszt.
LMp 1 év alatt (remélem) 5%-os párttá nőtte ki magát. Agresszió hiányában (keveset szerepelnek bulvár lapokban is) lassabban fog növekedni mint a Jobbik, de biztosabban.
Nem kell az új pártoknak olyan sok idő. Fidesznek sem kellett volna, ha nem ügyetlenkedik el :)

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2010.02.17. 09:05:00

@E-one: "Sokan képesek sajnos ilyen egyszerűen látni a helyzetet, és még csak odáig sem ellátni, hogy ha a nagy cégeknek pluszköltsége lesz, azt a vásárlókkal fizettetik meg... "

Ez nem teljesen így van;sőt,lehet olyan törvényi keretek közé "szorítani" a vállalatokat ,hogy a káposzta is megmaradjon meg a kecske is jóllakjon,most egyes cégek(amelyek gyakorlatilag monopol helyzetben vannak,és csak elméletileg versenyeznek)azt csinálnak amit akarnak,btw ránéztél már Te egy villany számlára például?Kb. 30% mindenféle kamu "juttatás",plusz a 25% áfa ugye,szinte semmi kontroll nincs,modern sarc csak most nem az ispán jön a zsák búzáért...és Te az ilyet támogatod vagy egyszerűen nem látod a fától az erdőt az ilyen féligazságok dobálásával.Majd emeli az árat jujj!Hát a lótökét,nem tudja emelni ha lesz IGAZI versenytársa.
De most nincs,csak papíron van a gáz,villany,telefon,internet stb. szolgáltatóknak versenytársa az ország nagy részén.Hatalmas szívás megpróbálni váltani,és nem is éri meg...szépen ki van ez találva.Na egy normális kormány ezt tudná javítani.Mert ami most volt hagyta ezt.

greybull 2010.02.17. 10:34:19

1949 - 1989= 40 év. 1994-1998=4 év. 2002-2010=8 év. Summa summárum: 52 év kommunizmus, szocializmus, szocialista kormányzás. Eredmény: minimum 110 MILLIÁRD (!!!!!!!!!) dollár külső államadósság, minimum 7 % VALÓSÁGOS gazdasági VISSZAESÉS, minimum 20 % VALÓSÁGOS munkanélküliség - most 2010-ben. Mi a faszt érdekel engem, hogy ehhez képest a Fidesz 2025-30-ig tervez? Tervezzen és jól teszi, mert ha a nemzetrontáshoz a bolsiknak joguk volt 52 évre, akkor ehhez képest a nemzetjavításra ez az időtávlat még alul is van tervezve. Az isten lova bassza meg ezt a sok okoskodó-fanyalgó hülye köcsögöt, aki mindezen fennakad!!!!!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.02.17. 10:49:42

@Polló László: "Az MSZP eddig azért tudott 1990 óta 12 évet hatalomban tölteni, mert bármennyire is tagadja, utódja egy több évtizedig épített tömegpártnak, akitől örökölte a tagságot, a vezetőket, a vagyont, az ismertséget és a hírnevet. "

Bizonyára ezért jutott be akkora százalékkal 90-ben a parlamentbe, amennyivel :-)

A poszthoz meg: Orbán Viktor hatalmas munkabírását jelzi, hogy a mostani kampányban mindenki helyett ő dolgozik.

Most épp Mikola szerepét vette át :-)

latte · http://midterms.blog.hu 2010.02.17. 15:17:52

A Fidesz, ha 20 évre nem is, 8-12 évre azért okkal számíthat. A válság azért részben nemzetközi is, lassan beindul a világgazdaság, a Fidesz egy jó időpontban kezdheti meg a kormányzást, amíg ellenfeleik erőteljesen leamortizálódtak. A Jobbik nem kormányképes alternatíva, úgyhogy nincs nagyon mitől tartaniuk.

Avatar 2010.02.17. 15:36:44

@greybull:
"1949 - 1989= 40 év. 1994-1998=4 év. 2002-2010=8 év."
"minimum 7 % VALÓSÁGOS gazdasági VISSZAESÉS"

Te most miről is beszélsz? 1949 óta 7%-kal visszaesett volna a gazdaság?
Vagy ott már a a tavalyi évre gondolsz, amikor éppen egy világgazdasági válság volt?
Ha már ilyen messzire visszatekintgetsz, miért nem nézel kicsit még messzebb, mondjuk 100 évre és akkor a jobboldal eredményei között feltüntetheted, hogy kétszer is világháborúba vitte az országot, mindkétszer rossz oldalon, ami miatt elveszett az ország területének 2/3-a és sokmillióan meghaltak... és nekik elég volt minderre 48 év...
Vagy ilyen mértékben egyszerűsíteni csak akkor szabad, ha a komcsikat lehet vele fikázni?

Michael Corleone 2010.02.17. 23:28:17

Hadd vitatkozzak egy kicsit: a hosszútávra tervezés önmagában nem probléma, sőt, a magyar politikában kívánatos lenne. Orbán igenis készítsen terveket 2030-ig, aztán majd a választók 2014-ben eldöntik, hogy az tetszik-e nekik. Senki se akarja, hogy 2014-ben ne legyen választás, Orbán sem. Abban persze igazad van E-one, hogy a szerénység még ebben a pozícióban is elvárható a Fidesztől.

Thulsa Doom (törölt) 2010.02.18. 09:20:44

2030-ig??? Hát ez nooormális?
Orbán örüljön, ha kihúzza az első évet anélkül, hogy a "szociális" népszavazással, 14. havi nyugdíj ígéretével összetákolt bázisa a fejét venné!
"Lesz itt még bazdmeg"... majd meglátjátok!

greybull 2010.02.18. 09:26:44

@Avatar: ember, milyen jobboldalról beszélsz? 45 előtt a Kisgazdapárt baloldalinak számított, a párton belül - tudtad? - elvtársnak szólították egymást, a Horthy rendszerben végig ellenzékben voltak!! Együtt a szocdemekkel. A most Magyarországon jobboldalnak nevezett oldal vérbaloldal nyugat eu értelemben, míg kedvenced az itteni baloldal egy nagytőkés, globalista neokon liberális kőkemény jobboldal eu-thatcherista-reagenista értelemben. A gond az, hogy a drága szocialisták hagyták az eszmét Thürmernek és vitték a pártvagyont egy-az-egyben. Tanuld meg azonban: az öröklés az mindig teljes: együtt kell örökölni az aktívákat a passzívákkal!!! Szóval tetszik nem tetszik: a kedvenc cucijaid vér-örökösei az MKP-nak, MDP-nek, MSZMP-nek!!!
Egyébként hol, kitől és mit olvastál tudatlan kiskomám olyat, hogy a jelenlegi "jobb" (?) oldal örököse akarna lenni az I. és II. vh-ba belevivő akkori politikai erőknek? Az, hogy mondjuk Tisza Istvánról, vagy Horthy-ról jóval árnyaltabb képet festenek, vagy fogadnak el, még nem jelent azonosulást!
Egyébként 45 után az országot a kisgazdák húzták ki a szaharából, a forintot is ők teremtették meg, az ország - szó szerint és képletesen is: megszállottan - kezdett talpra állni, és ezt verték szét a jelenlegi MSZP-nek megkérdőjelezhetetlenül jogelődje rákosista komcsik!!! Ha ezt is vitatod akkor nincs miről beszélni Veled! Egyébként a II.vh vége valóban egy cezúra volt, egyfajta tiszta lap (már persze a "tiszta" jelző kissé disszonáns ebben a kontextusban, tudom) de ennél régebbre azért nem mennék vissza, mert attól még tény az az 52 év és annak "eredményei" is.
Szóval ha Neked ez a szoci bagázs jobb, mint az, hogy végre más kapjon esélyt a kormányzásra, akkor lelked (már ha olyan van Neked) rajta. Én azt mondom: a szocik és kapcsolt részeik takarodjanak. E szerint is fogok szavazni 04.11-én és remélem ez a nap a kedvenceidnek lesz olyan, mint 09.11., ha érted mire gondolok?

Avatar 2010.02.18. 16:07:37

@greybull:
LOL. Ez volt benne a legjobb: "kedvenc cucijaid"

Eszem ágában sincs szavazni egyik pártra sem, a jelenlegi parlament kínálatából...
Épp csak a csőlátásodra kívántam rámutatni. Épp úgy lehet a "baloldal" múltjában sötét időszakokat találni, mint a "jobboldal"éban (pláne ha a jobb a bal és a bal a jobb, követni sem lehet, mikor melyik van hatalmon!). A soha többé baloldali hatalmat szöveg épp úgy megáll, mint a soha többé jobboldalit, na de akkor milyet?

"45 előtt a Kisgazdapárt baloldalinak számított, ... a Horthy rendszerben végig ellenzékben voltak!!"
Te miről beszélsz?
Az Országos Kisgazda- és Földműves Párt és az akkor kormányon levő KNEP 1922. február 2-án Keresztény-Keresztyén Földmíves-, Kisgazda- és Polgári Párt (alias Egységes Párt) néven egyesült és megnyerte az 1922-es választásokat. A kisgazdák végül 1930. október 12-én kiváltak.
8 évig tehát a kormánypárt részeként működtek, nem ellenzékként. Amíg a világválság be nem ütött, addig egész jó időszak volt ez. De vajon 1929-30-ban hány %-os "VALÓSÁGOS gazdasági VISSZAESÉS" volt?

Aztán a '34-es választásokra paktumot kötöttek Gömbössel.

"Egyébként 45 után az országot a kisgazdák húzták ki a szaharából"
Hiába agitálsz, akkor sem fogok emiatt Torgyánékra szavazni... :)

Egyébként a nagy komcsizás közben nem ártana körülnézni, hogy mennyi ex-KISZes és ex-MSZMPs nyomul most jobboldaliként... Szerinted miért nem feszegette se Antal, sem pedig Orbán a 3/3as aktákat...? A narancs lassan pirosabb, mint a szegfű.

greybull 2010.02.18. 17:38:12

@Avatar: figyelemre méltó, amit írsz, de ettől még a tények tények: volt 8 év rettenetesen rossz kormányzás és most arról kell dönteni, hogy akik így kormányoztak, azok maradjanak, vagy jöjjön más. Amúgy eszem ágában sincs a rózsadombi parasztvezér mellett agitálni.
Amúgy nekünk is csak egy csőcselékünk van - politikusokból is. Én elmegyek szavazni és minden különösebb öröm és fanatizmus nélkül a Fideszre fogok szavazni.

Polló László · http://termelekenyseg.blog.hu 2010.02.18. 20:18:48

@E-one: Már ne is haragudj, de stratégiai tervezést tanítok KKV-knak és tudom, hogy minél hosszabb egy terv, annál jobb. Sokszor szoktam mondogatni, hogy a terv önmagát beteljesítő jóslat. Zsinórmérték a cselekvéshez, az ellustulás megakadályozója. Nem baj, hogy nem szereted a Fideszt, de ne azért szidd őket, hogy terveznek; inkább a kedvenc pártodat bíztasd ugyanerre!
.
Az EU parlamenti választásokon a Jobbik legtöbbször olyan helyeken győzött, amelyik korábban MSZP "vár" volt; erre alapozom a vélekedésemet, hogy nem lehet a Jobbik helyébe a Fideszt betenni. A Fidesz kellően démonizálva volt propagandával az MSZP-s választók között, utoljára választanák őket; a Jobbik - mert korábban nem létezett, mert őket ma sem üti annyira az MSZP propagandagépezete, mint a Fideszt - a csalódott egyszerű embereknek menedéknek tűnnek.
.
Az utolsó megjegyzésedet nem is értem. Miről beszélsz? Mit csinált Brüsszel meg Obama? Mindkét helyen folyamatosan a gazdag pénzügyi háttérhatalom érdekeit védik keményen; ha nem hiszed nézzed meg bármilyen fejlett ország statisztikát, amelyben a felső 1% és az alsó 20% jövedelem arányát hasonlítják össze. Ez monoton nő vagy 50 éve mindenhol. Kérlek ne állítsd, hogy nem lehetne megadóztatni a leggazdagabb 1%-ot: van ott lóvé, sokkal több, mint a vagyonban alul lévő alsó 50-60%-nál! Néhány évig elviselhetnének egy fordított irányba zajló állapotot! Ha azt mondod, hogy a - az MSZP-SZDSZ-MDF trióhoz hasonlóan - a Fidesznél is kevés lesz erre az esély, azt inkább elhiszem, mint azt, hogy erre nincs lehetőség!
Polló László

Polló László · http://termelekenyseg.blog.hu 2010.02.18. 20:32:47

@Fedor: 1990-ben az előző 45 évért büntették az MSZ(M)P-t. Éppen az bizonyítja, hogy a képviseleti demokrácia alkalmatlan állam szervezésre, hogy 4 év MDF-es szerencsétlenkedés a hatalomban elegendő volt a pénzzel rendelkező, jól szervezett, és importált választási szakértőket bevonó utódpárt számára arra, hogy abszolút többséggel választást tudjon nyerni.
süti beállítások módosítása