Kedves bunkó szülő!
2009.07.20. 17:40
A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerint etikátlan, hogy az alapképzésben nyelvvizsgához kötik az oklevél kiadását a felsőfokú intézmények. Nos, röviden: szerintem meg etikátlan, hogy mindenféle bunkó szülők minél könnyebb úton szeretnének diplomát kicsikarni az ésszel nem ellátott gyerekeiknek.
Továbbra se felejtsük el ugyanis, hogy az egyetem nem alapítvány. Nem kell azért sem felvenni valakit, sem diplomát adni neki, mert szegény, mert cigány, mert magyar vagy éppen mert eggyel több lába van. Diplomát annak kell adni, aki eleget tud hozzá. Szorgalommal vagy ésszel, mindegy, de tudjon. (És a szervezet állításával szemben: nem, semmiféle extra pénz nem kell például a nyelvtudáshoz. Aki meg akar tanulni egy nyelvet, az megtanulja. Ezt nem csak hallottam, hanem tudom.)
Azt sem árt beismerni, hogy diploma nélkül is ember az ember. Nemhogy más területen lehet még értékes, de megfelelő (bár diplomával nem igazolt vagy nem is igazolható) tudással a munkájában is bőven tud érvényesülni.
De azért ne legyünk már követelőző tajparasztok, kedves szülők! Nehogy már azért is orvosi diploma járjon, ha a gyerek telehányja a vécét a hétvégi diszkóban.
· 3 trackback 281 komment
Címkék: felsőoktatás hülyeség diploma nyelvvizsga
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Értelmiség és reál 2009.07.21. 15:05:09
Trackback: Orbán, értelmét vesztette 2009.07.21. 14:00:37
Trackback: Etikátlan nyelveket tudni? 2009.07.21. 11:50:10
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 10:20:42
Esélye sincs egy jó állásra, mert mindenütt papírokat kérnek tőle, míg (hozzá képest) hülyegyerekek pusztán a diplomájuk felmutatásával az iskola utáni héten (nulla gyakorlattal) beülhetnek a kétszeres pénzzel járó állásokba.
Tudom, miért nem szerez diplomát. Sajnos ahhoz sok szabadidő (+pénz) kellene, márpedig egy család fenntartása mellett mindkettő csak vágyálom.
Hány ilyen, az idióta papírkövetelő szokások miatt örökre elásott profi szakember robotolhat különböző cégek hátsó szobáiban?
a.u.r.o.r.a 2009.07.21. 10:22:17
a posthoz: Úgy általában pedig egyetértek azzal, hogy megkövetelik a nyelvvizsgát, ez csak előnyt jelent, hátrányt semmiképp. Nekem magamnak is jobb érzés, ha beszélek egy idegen nyelvet és nem kell zavarba jönnöm, ha majd egyszer külföldre kerülök, akár csak kis időre.
Nem értek egyet azzal, hogy legyen nyelvvizsgája a bölcsésznek, a mérnököket meg hagyják békén. A nyelvtudás ne fügjön attól, hogy milyen szakon tanul az ember. Előttem már írta valaki, hogy annyi ember vagy, ahány nyelvet beszélsz. Egy magára valamit is adó ember megtanul egy idegen nyelvet, de mivel álláskereséskor nem elég azt mondani, hogy igen, beszélem ezt vagy azt a nyelvet, annak bizonyítékát is kérik, jó, ha megvan az a nyelvvizsga. És ha ezt már meg kell szerezni a diplomához is, annak csak örüljünk, a munkaerőpiacra már ezzel a plusszal kerülünk ki. Szerintem , ha nem lenne ez a követelmény, kevesen tennének nyelvvizsgát csak úgy, szorgalomból, mivel ugye nem kötelező. Kevesebben is tanulnának idegen nyelvet, megmaradnának azon a szinten, amit elsajátítottak (vagy nem) a középiskolában. Az ember törekedjen arra, hogy ne álljon meg, tanuljon a diploma után is, de ne csak olyat, ami szorosan kötődik a szakmájához, képezze magát a nyelvek területén is.
isti77 2009.07.21. 10:25:09
Ki fogja? A bölcsész? A mérnök? Az orvos? A közgazdász?
Egyébként egy szakmunkás már ma is sokszor a többszörösét megkeresi annak, amit egy diplomás, tehát érdemes hajtani. A lényeg, hogy ne koszold össze a kezed. A pénzzel se nagyon fogod, amit a munkádért kapsz, olyan iszonyatos túlkínálat van a munkaerőpiacon, főleg mostanság.
Naszta · http://naszta.hu 2009.07.21. 10:26:44
sanyix 2009.07.21. 10:28:00
RegősBendegúz 2009.07.21. 10:32:03
Jelenleg rengeteg agyonképzett, semmihez sem értő diplomást gyártunk, mert az iskolák fejkvótát kapnak a tanulók után. Ez sokba kerül nekünk, adófizetőknek. A végzettek meg egyből munkanélküliként kezdik, mert a legtöbben nem alkalmasak a kívánt munkahelyre, viszont óriásiak az elvárásaik.
A megoldás egyszerű:
A 4-nél jobb átlaggal bírók ösztöndíjjal tanuljanak, a többi meg fizessen TANDÍJAT!
gatsy 2009.07.21. 10:32:46
Ilyen alapon minek az érettségi bizonyítvány, mikor te tudod azt, amit megtanítottak anélkül is...
Én rohadt mód örülök, hoyg annak idején, minden lustaségom ellenére apám rávett, hogy nyelvizsgázzak le még a középiskola alatt!
Teljesen agyatlan ez az ország. Ez a szülői egyesület is csak arra való, hogy a sok agyatlan HTB-s anyukának legyen mit csinálni a vasalás meg a de-i szappanopera között.
Persze valamilyen szintig védeni kell a gyereket, de ha a világ minden kihívásától elzárod, akkor ne csodálozz, ha 14 évesen tátott szájjal leszarja a bokáját, mert teljesen elhülyül. Igenis reális elvárás, az, hogy az esetleg beszélt-írt nyelvről igazolható, hivatalos papírja legyen annak aki ebben a globalizálódó világban munkát akar kapni diplomásként. Ezt a tényt már István király is felismerte és intelmeiben fiát is minél több nyelv elsajátítására buzdította!
Ez a világ ilyen! Ebben baszki rajtunk kívül mindenki külföldiül beszél, és elég kevesen vagyunk ahhoz, hogy egyik reggel arra ébredjünk, hogy Angliában, No-ban és Fro-ban a magyart kötelező tanulni, mert nélküle semmit nem érsz a munkapiacon. Addig amíg ez mégis megtörténik, kénytelenek leszünk angolul/németl/franciául tanulni, hogy szóba álljanak velünk.
laowai 2009.07.21. 10:34:37
csodának számítunk!
nem beszél senki nagyon jól, de meg volt a "trágya!!" nyelvóránk a gimnáziumban foglalkoztunk X évet egy adott nyelvvel és ha valakinek van erre affinitása, akkor használni is fogja, hogy túl éljen.
ha valaki találkozott már spanyolokkal, vagy törökökkel vagy olaszokkal büszke lehet arra, hogy nálunk mennyire beszélnek a diákok idegen nyelvet és hogy ténlyeg milyen jó a nyelvoktatás. Ja igen, a brittek jól csinálták rá vettek mindenkit, hogy a saját nyelvüket használja, de ezen kívül ők sem beszélnek semmilyen nyelven..
jók vagyunk, és nem óbégatni kell, hogy "ó milyen szar itt minden!"
lehet építő ötletekkel jönni! meg valamit tenni!
domenico 2009.07.21. 10:35:35
De ami még ennél is nagyobb baj, hogy ez az egész nyelvvizsga-megkövetelősdi tipikus példája annak posztkádárista attitűdnek, amely mindenféle, papíron nagyon jól mutató látszatintézkedéssel próbálja eltakarni a mindenki által ismert, de makacsul letagadott problémákat. Ezúttal jelesül azt, hogy a magyarországi közép- és felsőfokú oktatás színvonala – úgy általában – nem túl magas, és egyre csak esik.
KopaszMercis 2009.07.21. 10:37:19
kapsz egy pontszamot, es mindenki eldonti hogy neki mennyi kell belole, egyetem, fosuli, munkaado..
igy lenne fair.
Fonecker 2009.07.21. 10:40:35
Nincs rá szüksége, mert a szakmájához nem kell felsőfokú nyelvtudás, még szakmai közép sem igazán...
czejp (törölt) 2009.07.21. 10:41:02
brzoli 2009.07.21. 10:42:25
Igazából nem nagyon engednék főiskolára/egyetemre diákot legalább egy alap C nélkül.
Aki tovább akar tanulni, az izzadja ki magából.
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 10:47:13
ha 16 évesen nem akarsz iskolázódni, akkor már nem kell, szabadon mehetsz.
ha nem kell nyelvvizsga, mert akinek van, az úgyis megvehette az ecserin, akkor ugyanezért nem kell diploma sem.
ha nem kell munkahely, mert megoldod alkalmi munkából, segélyből, tőzsdézésből, pókerből vagy főbérlősködésből, akkor nem kell, és passz.
ha valaki nem érti a feladatot, nem tud beleszólni a telefonba, kommunikálni képtelen, noszpikinglis, azt nem kell fölvennem dolgozni, szabadon mehet.
_primus_ 2009.07.21. 10:47:34
Ad 1: a diploma nem arról tesz tanúbizonyságot, hogy az abban nevezett személy valóban piaci értelemben vett magas szinten birtokolja az adott szakma ismeretanyagát. // Lehet ellenvélemény, és lehet olyan iskola is, ahol korszerű, piaci tudást oktatnak, de nem ez az általános. // A diploma azt mutatja meg egy majdani kenyéradónak, hogy a nevezett személy az adott iskolában a diplomához szükséges ismeretanyag megszerzésére és a szükséges vizsgák legalább elégséges szintű abszolválására alkalmas. Röviden: képes és hajlandó tanulni, és mindemellett az adott területen rendelkezik egy, az átlagosnál vélhetően nagyobb alappal.
Ad 2: analóg módon szerintem a nyelvvizsga is ugyanezt a jelzést hordozza: a megszerzése pillanatában a személy rendelkezett egy olyan tudáshalmazzal, ami a középfokú nyelvtudás igazolására alkalmas (volt). Persze, vélhetően az a nyelvtudás részben vagy egészben minden pillanatban rendelkezésre áll, de egy több éve megszerzett nyelvvizsga nem fog naprakész tudást garantálni.
Ad 3: a fentiek alapján a munkaadó a kiválasztás során azt szeretné látni, hogy a jelölt _képes_ és _alkalmas_ fejlődni, tanulni, nyelvet beszélni. Úgyis jellemzően legalább részben specifikus feladatokat kell ellátni majd' minden szakmában, ami a munka első időszakában egyedileg elsajátítandó.
Ad 4: a munkaerőpiac is piaci elven, a kereslet szerint működik, és kimondva-kimondatlanul is a diplomaszerzés célja a munkaerőpiacon elfoglalt minél jobb hely megszerzése.
Ad 5: ha valakiről azt hallom, hogy diplomája van, akkor tudom, hogy képes volt egy adott felsőoktatási intézmény követelményei szerint sikeres oktatási fázist zárni.
Ugyanakkor, ha valakiről azt hallom, hogy nincs (és nem is tervezi), akkor joggal gondolhatom, hogy NEM TUD vagy NEM AKAR diplomát szerezni, azaz NEM KÉPES vagy NEM AKAR megfelelni egy intézmény követelményrendszerének.
Ad 6: analóg módon, ha valakiről azt hallom, hogy nincs nyelvvizsgája, és hadakozik a szükségessége ellen, szerintem joggal gondolhatom, hogy NEM KÉPES vagy NEM AKAR egy nyelvet középfokon megtanulni.
Ad 7: a középfokú nyelvismeretet nem kívánom lenézni, de (saját példámból kiindulva) sajnos nem egy magas szintű (pláne nem anyanyelvi mélységű) tudás, elsajátítása sem igényel különösebb rátermettséget.
Ad 8: potenciális munkaadóként azt mondom, hogy minden bizonnyal előnyben fogom azt mindig részesíteni, aki a munkaerőpiacon vagy szakmai területen elfoglalt helye érdekében bizonyítja azt, hogy képes és hajlandó fejlődni. Természetesen a nyelvtudását nem a papír révén fogom lemérni, de az egyfajta garancia a fejlődési igényre és képességre.
Ad 9, bónusz-kérdés a nyilatkozatot kiadók felé: a nyilatkozatnak az az üzenete, hogy a kedves gyerekek NEM KÉPESEK vagy NEM AKARNAK nyelvet tanulni? (Elég csak az 1-es vagy 2-es gombot megnyomni...)
brzoli 2009.07.21. 10:49:05
Oké, hogy nem lehet finanszírozni a különórát, de szinte minden könyvtárban van nyelvkönyv.
Ha nem megy egyedül a nyelvtanulás: mi középiskolában barterban oldottuk meg ezt. Németleckéket adtam töriért cserébe.
Ingyen volt, mindketten jól jártunk.
sanyix 2009.07.21. 10:55:16
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2009.07.21. 10:57:16
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2009.07.21. 10:58:59
bárisnya 2009.07.21. 11:01:46
Hja, egyáltalán: szülők.
Mi a tetűt ugatnak, nem, hiszen egy dolguk van, hogy tejeljék a sokadik diplomátokat és a sokadik nyelvvizsgátokat, a külföldi "tanulmányutakat", a nyári világjárásaitokat, az albérletet, mi? Ésmilyen jól mutat mindez az Europass CV-tekben! (Tisztelet a kivételnek, mert azért nem mindenki nagypofájú élősködő...)
A szülői egyesület azt kifogásolja, hogy a felsőoktatás olyasmit követel, aminek az elérésére egy kumma szervezeti, tanrendi, infrastrukturális vagy bármilyen hozzájárulást nem ad.
Nem azt akarják, hogy nulla tudással legyen diplomája bárkinek, hanem azoknak is LEHESSEN, akik nem puccos középiskolába járnak/jártak, és akiknek nem tolják a seggük alá a jövendő karrierjüket, hanem csak egyszerű, értelmes gyerekek az országban BÁRHOL.
Na nem baj, majd egyszer megértitek, amikor - ahogy a viccben - a Mekiben a pult mögött az ex-joghallgató az ex-közgazdászhallgatótól megkérdezi, hogy miből veszi meg a gyerekének a negyedik osztályos angolkönyveket...
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 11:07:36
euAgWzgmmtq7K 2009.07.21. 11:08:47
@gabcigirl: ki a picsának kell egy hülye papír? tudj beszélni, és kész, sose kérik számon rajtad hogy erről épp fel tudsz e mutatni valamit
a.u.r.o.r.a 2009.07.21. 11:11:23
Fonecker 2009.07.21. 11:17:06
Egyetértek veled.
Nem mindenki akar karriert, meg nemzetközi munkahelyet, ha diplomát szerez.
Van aki csak élni szeretne.
Pl. adott egy 35 éves kétgyerekes anyuka aki a szociális/egészségügyi szakmában dolgozik nettó hatvanért.
Diplomát akar, nem külföldre menni, nem karriert építeni.
Csak több fizetést szeretne, hogy a családját el tudja tartani, nem karrier meg piaci verseny miatt tanul egy főiskolán.
Ugyanazon a munkahelyen dolgozik és fog is dolgozni a diploma után is.
Minek neki felsőfokú angol nyelvvizsga ha a hajléktalanszállón, vagy a családok átmeneti otthonában dolgozik?
Margit bácsi 2009.07.21. 11:19:16
nem írtad le, de csodálkoztam is volna, ha meg tudod indokolni, hogy miért 2 db. nyelvvizsga kell a phd-hez.
vagy az a francia matekkönyves dolog volt az indoklás? :)
vagy hogy 50 éve még nem az angol volt az egyetlen hivatalos közös nyelve a kutatóknak? :)
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2009.07.21. 11:19:40
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2009.07.21. 11:21:57
Senderos 2009.07.21. 11:23:20
kultúrterrorista (törölt) 2009.07.21. 11:24:03
Igen is, rostálni, és valóban nem kell mindenhez diploma, és a műveltség sem felététlenül ezen múlik. Ez hülye sznobzimus meg látszat
a.u.r.o.r.a 2009.07.21. 11:24:25
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 11:27:01
Szóval szerinted aki több nyelven folyékonyan beszél és levelez (olykor hibákat ejtve) de nincs nyelvvizsgája és hadakozik a szükségessége ellen, az egy lusta disznó, vagy egyszerűen NEM KÉPES egy nyelvet középfokon megtanulni?
Rá kéne már döbbenni, hogy a nyelvtudás nem a vizsgától lesz - és a vizsgától még nem lesz aktív nyelvtudás.
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 11:35:35
arra akarok kilyukadni, hogy ez a dilletáns és félamatőr irányba vinné a műveltséget, másrészt szerintem ha tudok egy nyelvet, akkor le is tudom tenni könnyedén a vizsgát, ezt egyébként tapasztalatból mondom.
nem szívesen lennék kresz-tanfolyamot sosem látott autóvezetők között járókelő, de közlekedési rendőr sem.
phaszfej 2009.07.21. 11:35:56
phaszfej 2009.07.21. 11:35:56
_primus_ 2009.07.21. 11:37:04
Ugyanakkor az ilyenek emberek az üdítő kivételek. Viszont ha valaki képes arra, hogy kommunikációs szinten több nyelvet is elsajátítson, az miért hadakozik az ellen, hogy knock-out kritérium legyen az igazolt nyelvtudás egy diploma megszerzéséhez?
Ha most arra gondolsz, hogy egy ilyen kvalitású személy azt feltételezi minden, a diploma előtt álló, nyelvvizsgával nem rendelkező fiatalról, hogy hozzá hasonlóan több nyelvet bír kommunikációs szinten, valószínűleg nem kívánok tovább vitázni, érvek hiányában.
Persze, azért gondolom, belátjuk, hogy nem a fenti helyzet az általánosan jellemző... :)
brzoli 2009.07.21. 11:37:35
De amíg a diplomához megkövetelik a papírt, amivel utána kitörölheted, addig sajnos meg kell csinálni.
Az igazi az lenne, ha az államvizsgán lenne egy nyelvi vizsga is, ahol kötetlenül elbeszélgettek egy, az adott nyelvet tudó emberkével.
Stupidella 2009.07.21. 11:39:02
Aki folyékonyan beszél és levelez valamely nyelven, annak nem sok erőfeszítésébe és pénzébe kerül a nyelvvizsga. Szerintem...
Vagy aki jól vezet autót, de nincs jogsija, azt ne büntesse meg a röndér, merthogy ő legalább olyan jól, ha nem jobban tud vezetni, mint sok jogsival rendelkező?
Tudom, hogy sarkos példa, csak mondom.
Stupidella 2009.07.21. 11:40:26
mokkaczuka 2009.07.21. 11:43:35
brzoli 2009.07.21. 11:46:15
Mármint a szigorlat a szakmai nyelvből.
Műszaki területen nem nagyon találkoztam ilyennel. Szigorlat a szakmai tárgyakból és kész. Szakmai nyelvnek nevezett vicc pedig két félévben (már ha volt lehetőség).
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 11:48:00
Mert a nyelvvizsga megszerzéséhez olyan nyelvtani, szórendi, stb dolgokat is meg kell tanulni, amelyek ismerete nélkül is tökéletesen lehet kommunikálni.
pinduri777 2009.07.21. 11:48:05
kutat6 2009.07.21. 11:51:30
Elfogadom, hogy sok álláshoz szükséges a nyelvtudás, de ennél is több ahol csak a feltételek között szerepel. Lehet erre azzal jönni, hogy képességet és akaratot tesztelnek vele, de nagyon megnézném a sok bölcsészt, ha mondjuk nyelvszakokon előírnának egy rendes matek szigorlatot a diploma megszerzésének feltételeként. :)
A PhD-kről meg annyit, hogy nem egy olyan doktori iskola van, ahol az idegen nyelvű cikkek a kari peridocia hasábjain jelennek meg, ez színvonal?? (Hiába tud nyelvet, ha a tudása nem nemzetközi szintű.)
bárisnya 2009.07.21. 11:56:34
Gratulálok mindahhoz, amit önerőből elértél. De ettől a probléma még létezik, és - ne haragudj -, akinek nem inge, ne vegye magára. Nem kell utálnod azokat, akiknek könnyebben sikerült, mert attól idővel elvész belőled az empátia, akár más dolgok felé is.
@bunkó:
Azt hiszem, a kérdés errefelé vezet igazán.
Ha megnézem az álláshirdetéseket, röhejes, hogy mindenhez kell angol nyelvvizsga. Ja, a papírja! Hogy általában mukkanni sem tud a zöme, az mindegy, de papír legyen róla.
Frankón átestünk a ló másik oldalára. Nem a tudás megszerzése és annak alkalmazása a lényeg, hanem hogy bárca legyen róla, aminek a hiánya rögvest szelektál a munkaerő-piacról.
Nem a szaktudás, a munkára való pszichés alkalmasság, a jellem szelektál elsődlegesen, hanem a nyelvvizsga-papír léte vagy nemléte!!!
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 11:56:51
Olyan ez, mintha nem kaphatnád meg a jogosítványt, amíg nincs meg a nyúltenyésztői szakvizsgád.
Tudom, hogy az államnak az az érdeke, hogy minél több, nyelveket ismerő magyar legyen, de ezt egyrészt nem ilyen tetű módszerekkel kellene elérni, másrészt nem kellene a dolgot leszűkíteni a diplomások szűk csoportjára.
MySQL 2009.07.21. 12:01:47
MySQL 2009.07.21. 12:04:37
Fonecker 2009.07.21. 12:05:50
/És ha a papír meglenne azt a szakmához nem is használná/
_primus_ 2009.07.21. 12:06:09
Lehet, hogy én vagyok túlontúl perfekcionista, de nem gondolom, hogy a középfokú nyelvvizsgához szükséges nyelvtani alakzatok ismerete nélkül jól lehetne kommunikálni. Tökéletesen meg pláne nem, legfeljebb kielégítően.
Valóban, a levelezés során valószínűleg nem kontrasztos a különbség a nyelvet ismerő és jól ismerő között. Élő beszédben viszont szókincs, nyelvhelyesség, folyékonyság terén élesek a különbségek a jók és a nagyon jók között (még ha mindkettő középfok feletti tudással is rendelkezik).
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2009.07.21. 12:07:25
domenico 2009.07.21. 12:10:50
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 12:18:16
kutat6 2009.07.21. 12:34:27
kutat6 2009.07.21. 12:35:32
Nem tudok írni (sem), basszus...
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 12:36:13
Vannak olyan ismerőseim, akik hatalmas általános és szakmai szókinccsel rendelkeznek (pl évekig dolgoztak külföldön) mégis esélyük sem lenne a nyelvvizsga papír megszerzéséhez. A nyelvvizsgához olyan dolgokat is meg kell tanulni, ami messze túlhaladja a "kielégítő kommunikáció" feltételeit.
Én határozottan különválasztanám a "nyelvismeret" és a "nyelvvizsga" fogalomkörét és utóbbit csak olyan területeken tenném kötelezővé, ahol valóban (közel) tökéletes helyesírás szükséges. A többi esetre pedig tökéletesen elegendő lenne egy pl tíz perces kötetlen beszélgetése kapott pontszám.
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 12:45:39
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 12:46:13
annyi fölösleges dolgot kérnek számon vizsgákon a felsőoktatásban, miért pont a nyelvvizsga bossza így a csőrét az értelem fényes bajnokainak?
bridgeman 2009.07.21. 12:51:06
_primus_ 2009.07.21. 12:53:28
Ugyanakkor szerintem szükség van arra, hogy egy objektivitásra törekvő mérce (egy másik vita lenne, hogy a nyelvvizsga-skála mennyire objektív) szerint is mérni lehessen azt a tudást, ami bizonyos szubjektív mércék szerint "tökéletes", "megfelelő", "kielégítő", vagy "elegendő".
Ezt különösen alkalmazandónak látom azon fiatalok körében, akik jellemzően nem rendelkeznek külföldi élet- és munka-tapasztalatokkal, hiszen nekik ez az egyedüli lehetőségük arra, hogy egy általánosan elfogadott módon számot adjanak a tudásukról.
A hozzászólás-folyamhoz ugyan nem kapcsolódik azon ismerőseid esete, akik hatalmas általános és szakmai szókinccsel rendelkeznek, mert ők nyilvánvalóan nem most diplomáznak. Nekik egyébként valószínűleg nem az általános nyelvvizsga az ajánlott, hanem a szakmai, ahol hansúlyosan szerepelnek azok a szempontok, amelyekben nagyobb tudással rendelkeznek, és kevésbé azok, amelyekben kisebbel.
UI: nem érzed patetikusnak, hogy valaki, aki "hatalmas általános és szakmai szókinccsel rendelkezik", esélytelen megtanulni a nyelvek általában nem túl bonyolult szabályrendszerét? Ha mégis, akkor nem elképzelhető, hogy a hatalmas mégsem annyira hatalmas?
bridgeman 2009.07.21. 12:55:26
_primus_ 2009.07.21. 12:57:09
És ez is jellemzően csak a vizsga megszerzését követő (rövid) évekre korlátozódik, amennyiben az adott nyelvet az ember nem használja...
Fonecker 2009.07.21. 12:59:32
A lényeg itt van:
1: felsőoktatában
2: vizsgákon
Senki nem szólna semmit, ha a felsőoktatásban ingyen lehetne nyelveket tanulni, és az iskola a házon belül a szakmához szükséges szinten követelné meg az idegen nyelvet...
És nem hatalmas pénzekkel megszerzett, vagy az ecserin vett papírral szelektálnánk (tisztelet a kivételnek)...
_primus_ 2009.07.21. 13:05:30
Természetesen egy ön-finanszírozott, nem jóléti oktatási rendszerben (önköltséges, vagy nyugati típusú tandíjas) felesleges az ilyesfajta korlátozás, ott érvényesülhessen a "megkapja a pénzéért a diplomát" szemlélet. Aztán amikor el kell helyezkedni, akkor jellemzően úgyis bizonyítani kell valamilyen módon a nyelvismeretet...
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 13:07:00
az én fülemnek fals ez a rinya.
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 13:29:01
Úgy van. A nyelvvizsga mellett van még bőven egyéb, abszolút nem odatartozó, de valami miatt kötelezően megtanulandó anyag. Kijön a gyerek az oskolából, lengeti a friss diplomáját, oszt majdhogynem fogalma sincs arról, amit illene tudni a szakmájában. De hát sajnos az egyetemen nem volt elég idő informatikára, mivel tornából és énekből is kötelező volt vizsgázni.
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 13:35:16
szóval ha eltörlik a kötelező nyelvvizsgát, kevesebb lesz a nyelvet tanuló-törő-tudó diplomás, viszont a diploma ugyanolyan kétes értékű cuccos marad, minusz a nyelvtudás ugye.
nem ezen kéne ugrálni ennyi erővel, mert leszakad persze, csak a rohadó odály nem lesz kevésbé rohadó, mert letorpedózunk róla egy erkélyt.
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.21. 13:38:57
Na itt van az eb elhantolva: ha évek óta külföldön élő emberek megbuknak a nyelvvizsgákon (mert pl hiába van hatalmas szókincse, nem a helyes szórendet használja), miközben néhány hétig szorgalmasan magoló stréberek lazán átmennek, akkor odafent valaki nagyon elcseszett valamit.
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 13:42:16
d_dan 2009.07.21. 13:44:13
Bobby Newmark 2009.07.21. 13:45:17
Ott van pl a magyarított AutoCAD, egy reklámszatyornyi fos a helpje. Angolul tökéletesen használható volt, rengeteget tanultam belőle. A minap meg nekiálltam megkeresni egy parancs magyar megfelelőjét, (*), megtaláltam a helpben, beírtam, és "ismeretlen parancs". Köszi...
Szal meg lehet próbálni szarból várat építeni, de mint máshol sem, informatikában sem fog menni.
(*)Mondjuk ez is megérne egy misét, hogy mi a jókurva anyjukért kell a konzolparancsokat is magyarítani? mindenképp a sírba akarnak vinni?
Na meg persze az is fasza, hogy a kedves Autodesk magyarországi értékesítői meg olyan jófejek voltak, hogy a _szándékosan_ angol 2008LT-re szoftverkövetés keretében magyar 2009LT-t küldtek... Na, elkanyarodtam nagyon a témától. De egyszerűen _gyűlölöm_ a magyarított szoftvert, biztos van kivétel, de a magyar szoftverek 90%-át be kellene zúzni, a fordítás megrendelőjét meg főbe lőni, annyira egy szar szemét munkák.
Komolyan mondom, még az opensource cuccok a legmagyarabbak és legpontosabbak, azok körül legalább van community ami ellenőrzi folyamatosan a minőséget, nem egyetlen ember kontroll nélküli faszsága...
Fonecker 2009.07.21. 13:52:12
Ezt komolyan gondoljátok?
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.07.21. 13:53:30
Fonecker 2009.07.21. 13:54:59
Erről beszélek:
"felsőoktatásban ingyen lehetne nyelveket tanulni, és az iskola a házon belül a szakmához szükséges szinten követelné meg az idegen nyelvet..."
_primus_ 2009.07.21. 13:57:48
Másrészt a szociális munkásnak a diploma is meg a nyelvvizsga is hosszú távú befektetés (a bértábla sajátossága miatt belátható időn belül megtérülő), így ez kifejezetten jó példa az érdekelt félre, és kifejezetten rossz az ellenérdekeltre...
Bobby Newmark 2009.07.21. 14:02:12
Fonecker 2009.07.21. 14:05:44
Vannak szakmák ahol nem kellene ezt erőltetni.
Fonecker 2009.07.21. 14:10:17
Közalkalmazotti bértábla:
Tudod te mennyit keres egy ápoló, szoc munkás diploma nélkül?
brzoli 2009.07.21. 14:18:16
A diplomás kicsit feljebb van a bértáblán és ott van a nyelvi pótlék is.
Dr_utcai_arcos 2009.07.21. 14:23:48
Bobby Newmark 2009.07.21. 14:24:04
Nem nagyon akarok politizálni, de dióhéjban azért felvázolnám:
Ez nem a felsőoktatás hibája, kérdésköre. Diplomához igenis kelljen nyelvvizsga. Ellenben ápolónak ne kelljen már diploma se!
Ráadásul a közalkalmazotti bértábla egy kibaszott nagy vicc, csak sajnos nem tudok rajta nevetni.
Ha rajtam múlna, kibasznám azt a rohadsok aktatologatót a közigazgatásból, mint macskát szarni. Kb 70%-os létszámleépítés után is el tudnák végezni a dolgukat az állami hivatalok, csak akkor legfeljebb nem jutna még a takarítónőnek is titkárnő, hogy kis naptárkába felírja, hogy mikor kell kisuvickolni a retyót. Akkor jutna az ápolóknak is pénz. De amíg az összes parlamentképes párt a közalkalmazottak seggét nyalja mert szavazóbázis, addig nem lesz itt reform.
Az ismerősöd meg szophat a nyelvvizsgával, hogy a fizetése elérje az éhhalál alsó határát...
Bocs, politika, utáltok, tudom. Kikívánkozott, ennek ellenére.
_primus_ 2009.07.21. 14:26:43
Nagyon nem értenék egyet azzal, hogy szelektív legyen a kötelezőség, mert az csak vitákat gerjesztene és a vége az lenne, hogy senkinek nem kell majd. Egyetlen kompromisszumot elfogadhatónak találnék: azoknál, akik 40 éves koruk után diplomáznak, ne legyen kötelező. A határ miattam lehet több is, de kevesebb semmiképp.
Más: úgy az országhatáron kívüli tendenciák figyelembe vétele mellett szerintetek általában hasznos, ha valaki diplomás, de nem beszél idegen nyelvet? Kérdezem úgy, hogy egyes országokban a postás, a trafikos, a hentes is beszél legalább egy idegen nyelvet?
Fonecker 2009.07.21. 14:35:45
Ezek szerint te helyesled, hogy nettó hatvanért töröljenek ki a szarból, ha kórházba kerülsz?
Dr_utcai_arcos 2009.07.21. 14:42:46
Dr_utcai_arcos 2009.07.21. 14:44:46
Fonecker 2009.07.21. 14:48:12
Miért ne lehetne valaki diplomás ápoló?
Naszta · http://naszta.hu 2009.07.21. 14:49:02
Naszta · http://naszta.hu 2009.07.21. 14:51:01
Dr_utcai_arcos 2009.07.21. 15:00:15
Bobby Newmark 2009.07.21. 15:08:43
Pont nem azt mondom, hogy hatvanöté' kelljen dolgoznia, hanem hogy megkeressen százhatvanötöt.
HA nem az aktatologatókkal kellene versengenie ugyanazon a szájbatekert bértáblán, akkor nem lenne szüksége a diplomára sem.
HA a közszféra nem lenne túlterhelve ennyire a bürokráciával foglalkozó áltevékenységet végzőkkel, és ugyanennyi pénz lenne a működésre, akkor nem az lenne, hogy a tényleg nélkülözhetetlen közalkalmazottak keresnék a legkevesebbet.
Na persze ehhez szükséges lenne a bértáblát úgy ahogy van kidobni a g*cibe, és a különböző közalkalmazottakat társadalmi hasznosságuk függvényében bérezni.
De ez persze csak egy szép álom egy működő országról...
Dr_utcai_arcos 2009.07.21. 15:12:48
Naszta · http://naszta.hu 2009.07.21. 15:19:32
Nevetséges, hogy a tananyag összeállításánál 30%-os szavazati joga van a HÖK-nek. Nevetséges, hogy több szavazati joguk van az egyetemi vitákban, mint egy önálló karnak. nevetséges, hogy a sok kontraszelektív b@lfasz miatt értékelődnek le egyetemek. Nevetséges, hogy mennyire nincs már egyetemi autonómia. És nevetséges, hogy úgy akar valaki értelmiségi lenni, hogy tolmáccsal megy a Louvre-ba. :(
bárisnya 2009.07.21. 16:31:15
Baszki, barátom, ez az utolsó mondatod aztán éppen nem vall értelmiségi mivoltodra!
Az utolsó 100 komment: